Περί...

Loading...
Όσιος Παΐσιος Βελιτσκόφσκυ
Βιογραφία
Κοινοποίηση
Αν υπομένεις, αλλά αντίθετα πικραίνεσαι, αγανακτείς και οργίζεσαι εναντίον εκείνων που σε προσβάλλουν, δεν μπορείς να φτάσεις στην τελείωση και να σωθείς. Μια τέτοια αντίδραση χαρακτηρίζει τους αρχάριους, τους εμπαθείς, τους ολιγόψυχους και τους επιπόλαιους. Των τελείων όμως χαρακτηριστικό είναι, να δέχονται κάθε κακό με χαρά και να τα υπομένουν με ευχαριστία.
Μέγιστο έργο κάνει αυτός που υπομένει με ευχαριστία την ύβρη ή την προσβολή χάριν του Κυρίου. Η ταπείνωση και η αγάπη σε τούτο ακριβώς βρίσκονται: στην αγόγγυστη υπομονή των θλίψεων, που μας προξενούν οι συνάνθρωποί μας. Από αυτό και μόνο, έχουν σωθεί πολλοί...
Κάθε καλό και κάθε κακό έργο εδραιώνεται και ισχυροποιείται με την επανάληψη και τον εθισμό. Αυτήν την αλήθεια πάντα να την θυμάσαι!
Όσο πιο ισχυρή ελπίδα και εμπιστοσύνη έχουμε στον Κύριο, τόσο πιο πολύ Εκείνος θα μας βοηθήσει.
Καλύτερα είναι να ζήσουμε μία μονάχα μέρα με απόλυτη ελπίδα και εμπιστοσύνη στο Θεό, παρά πολλά χρόνια μέσα στην ολιγοπιστία και διψυχία.
Ας θυμόμαστε πάντοτε, ότι βρισκόμαστε μέσα στα χέρια του Θεού. Ας συλλογιζόμαστε πάντοτε, ότι χωρίς την προσταγή του Θεού, ούτε μία τρίχα δεν θα χαθεί από το κεφάλι μας... (Λουκ. 21,18)
Πουθενά ποτέ και σε καμμιά περίσταση δεν εγκαταλείπει ο Κύριος αυτούς που ελπίζουν ακλόνητα και ολοκληρωτικά σ' Εκείνον και που από αγάπη Τον υπηρετούν, με όλη τους την καρδιά.
Όταν αρρωσταίνουμε, όταν πληγωνόμαστε, όταν πλησιάζουμε στο θάνατο και όταν ακόμα πεθαίνουμε ή όταν κάνουμε υπομονή στην έλλειψη των αναγκαίων και δεν έχουμε κανέναν απολύτως, για να μας σπλαχνιστεί και να μας βοηθήσει, μέσα σε μια τέτοια κατάσταση να λέμε: ''Ας γίνει το θέλημα του Θεού'' και τότε μ' αυτό και μόνο, ο εχθρός μας διάβολος καταισχύνεται και κατανικιέται.
Ο άνθρωπος που μπορεί να τηρήσει όλες τις εντολές, είναι εκείνος που μπορεί να τηρήσει την αγάπη.
Η εγκράτεια είναι μια αρετή, που στοχεύει στην καθυπόταξη της σάρκας από το πνεύμα, προκειμένου να κατανικηθούν τα σωματικά πάθη.
Αν αγαπάς το φαγητό, θα περάσεις τη ζωή σου μέσα στα πάθη. Η ψυχή σου δεν θα ταπεινωθεί, αν η σάρκα σου δεν στερηθεί το ψωμί. Να σηκώνεσαι από το τραπέζι, πριν χορτάσεις. Αυτή είναι η βασιλική οδός της διατροφής. Η καθημερινή και μετρημένη διατροφή, οδηγεί με ασφάλεια στην τελειότητα. Μάλιστα όσοι τρώνε κάθε μέρα σε συγκεκριμένη ώρα, δεν έχουν φόβο να πέσουν και να βλάψουν την ψυχή τους.
Συγκράτησε το στομάχι σου και θα μπεις στον παράδεισο. Γιατί η εγκράτεια είναι ο θάνατος της αμαρτίας, ο διώκτης των παθών, η αρχή της πνευματικής ζωής και το μέσο για την απόκτηση των αιωνίων αγαθών. Αντίθετα η πολυφαγία στερεί τον άνθρωπο από τις πνευματικές δωρεές, γιατί η γεμάτη κοιλιά, φέρνει υπνηλία και γεννάει αισχρούς λογισμούς. Έτσι ο χορτάτος άνθρωπος, δεν μπορεί να αγρυπνήσει, ούτε να μελετήσει, ούτε άλλο καλό να κάνει.
Τέσσερις βαθμίδες διατροφής υπάρχουν: α) η νηστεία (απόλυτη αποχή από κάθε τροφή) β) η εγκράτεια (λήψη λίγης τροφής) γ) η επάρκεια (λήψη κανονικής τροφής) και δ) ο κόρος (υπερχορτασμός).
Στην φιλαυτία και την φιλαργυρία οφείλονται όλες οι δυστυχίες και κακοπραγίες (βιοπραγίες) που συμβαίνουν στον κόσμο.
Αγάπη σημαίνει να θυσιάζεις τη ζωή σου για χάρη των φίλων σου και να μην κάνεις στους άλλους, ό,τι εσύ δεν θα ήθελες να σου κάνουν εκείνοι.
Θεμέλιο για την απόκτηση των πνευματικών αγαθών είναι:

Α) να προσεύχεται κανείς αδιάλειπτα
Β) να στερεί το στομάχι του από πολλή τροφή και
Γ) να συγκρατεί την γλώσσα του.
Άγιος είναι εκείνος που με κάθε ακρίβεια έχει τηρήσει και εκπληρώσει τις εντολές του Κυρίου, έχει καθυποτάξει τα πάθη και έχει απαρνηθεί κάθε ηδονή.
Με την επίσκεψη του Αγίου Πνεύματος, κάθε αγώνας γίνεται εύκολος, η καρδιά ξεσπάει σε αδιάλειπτη προσευχή και από τα μάτια τρέχουν συνεχώς δάκρυα. Αυτή η κατάσταση μπορεί να συνοδεύεται από πνευματικό φωτισμό και καθαρούς νηφάλιους λογισμούς, γιατί τότε ακριβώς το Άγιο Πνεύμα ενεργεί μέσα στον άνθρωπο. Όποιος όμως είναι παραδομένος στα πάθη, γεννάει μέσα του όλο και περισσότερα πάθη, επιτρέποντας έτσι στο πονηρό πνεύμα να κυριαρχήσει στην ψυχή του, να την σκοτίσει και να την βαρύνει.
Ανάλογα με την πίστη μας, μας παρέχεται και η Χάρη του Θεού. Αν η πίστη μας είναι αδύνατη, λίγη Χάρη θα μας δοθεί. Αν η πίστη μας είναι μεγάλη, πλούσια Χάρη θα λάβουμε, για να υπομείνουμε τις θλίψεις.
Για τίποτα δεν αγωνίζονται οι δαίμονες τόσο πολύ και με κάθε δόλιο μέσο, όσο για να μας κλέψουν και να καταστήσουν μάταιο και ανώφελο το χρόνο μας.
Όταν κάποια κατάσταση σου εμπνέει φόβο, ασφάλιζε τον εαυτόν σου με το σημείο του Σταυρού. Σφράγιζε μ' αυτό και κάθε μέρος, από το οποίο περνάς. Μπαίνοντας λ.χ. σε ένα δωμάτιο, κάνε το σταυρό σου και αφού πεις την ''ευχή'' και το ''Αμήν'', πέρασε μέσα άφοβα. Όταν οι δαίμονες βλέπουν πως είμαστε σταθερά προσκολλημένοι στον Κύριο, καταισχύνονται και δεν μας ενοχλούν.
Καταστάσεις φόβου, δημιουργούμε εμείς οι ίδιοι με τον λιπόψυχο λογισμό μας, όταν λέμε λ.χ.: ''Τί θα κάνω, αν ο δαίμονας έρθει και με χτυπήσει ή αν πεταχτεί και με τρομάξει;''. Ας μην σκεφτόμαστε καθόλου, μια τέτοια τέτοια πιθανότητα. Ας μην γινόμαστε εχθροί του εαυτού μας, με το να φοβόμαστε κάτι το ανεπάντεχο. Τούτο πάντα να συλλογίζεται ο καθένας μας: 'Ο Θεός ''εκ δεξιών μου έστιν, ίνα μη σαλευθώ'' (Ψαλμ. 15,8).
Η φλυαρία γεννάει την αργολογία, το ψέμα, την συκοφαντία, την κατάκριση, τον διασκορπισμό του νου, την αιχμαλωσία, την απελπισία. Η πολυλογία αφανίζει τις αρετές και καταργεί την ησυχία.
Πολέμησε την φιληδονία, για να νικήσεις τα πάθη σου. Εκείνος που απαρνήθηκε τις ηδονές, έχει αποβάλλει ολοκληρωτικά την φιλαυτία σε κάθε εκδήλωση της ελεύθερης βουλήσεώς του. Έχει αρχίσει να μισεί τον εαυτόν του, σ' αυτήν την σύντομη ζωή, για χάρη της Ουράνιας Βασιλείας έχει αποκτήσει ακράδαντη πίστη και ακλόνητα στηρίζεται στον Θεό, σε όλες τις θλίψεις και ανάγκες του.
Η φιλαυτία είναι μια άλογη αγάπη για τον εαυτόν μας, που μας κάνει παντού και σε κάθε περίσταση, να διαλέγουμε, ό,τι μας συμφέρει. Η κακή αυτή ρίζα των παθών, ξεριζώνεται με τα μέσα της αγάπης, της ευσπλαχνίας και της εκκοπής του ιδίου θελήματος.
Στους αρχάριους πνευματικά (μοναχούς) 5-6 ώρες ύπνου το βράδυ είναι αρκετές, στους πιο προχωρημένους 4-5 ώρες αρκούν, ενώ οι τέλειοι, ας κοιμούνται μία μόνο ώρα. Στην διάρκεια της ημέρα, ας κοιμούνται όλοι από μία ώρα. Η πολυϋπνία καταπολεμείται με την εγκράτεια, την νήψη, την ευχή του Ιησού και την μνήμη θανάτου.
Η αγρυπνία όταν γίνεται με διάκριση, απαλάσσει τον νου από τον διασκορπισμό των λογισμών, τον κάνει λεπτό και ελαφρό και τον οδηγεί στην προσευχή, ισχυροποιώντας την πνευματική του όραση.
Όπως η ομίχλη κρύβει τον ήλιο, έτσι και ο υπερβολικός ύπνος θολώνει την διάνοια και καλύπτει το νου με το πέπλο της λήθης. Έτσι ο νους γίνεται αναίσθητος απέναντι σε κάθε πνευματικό αγαθό.
Όταν ένας άνθρωπος αφού πρωτοξυπνήσει, ξαναπέσει να κοιμηθεί, ναρκώνεται σαν τεμπέλικο μοσχάρι, για να μην πω σαν γουρούνι που θέλει πάντα να κυλιέται στην λάσπη. Από τον άνθρωπο αυτόν, φεύγει μακριά ο άγγελος του Θεού και τότε τον περιλαβαίνουν οι εχθροί δαίμονες και τον κρατάνε κοιμισμένο όσο θέλουν, παρουσιάζοντάς του ποικίλα όνειρα και φαντασίες. Έτσι και ηττηθήκαμε και χάσαμε το χρόνο μας.
Όποιος συνηθίζει να τρώει λίγο, μαθαίνει το σώμα του να αρκείται στο λίγο. Το ίδιο συμβαίνει και στον ύπνο. Αν συνηθίσει κάποιος τον εαυτόν του σε λίγο ύπνο, τότε και η φύση του θα ζητάει λίγο ύπνο. Στον πόλεμο εναντίον του ύπνου, περισσότερο από όλα βοηθούν, οι τέσσερις τούτες αρετές: εγκράτεια, νήψη, ευχή του Ιησού και μνήμη θανάτου.
/
5

Βλέπετε 1 - 33 από τα 153 αποτελέσματα