Περί...

Loading...
Π. Ιωήλ Γιαννακόπουλος
Βιογραφία
Κοινοποίηση
Η επιείκεια είναι παιδί της πραότητας. Η πραόητα είναι παιδί της ταπεινοφροσύνης. Και η ταπεινοφροσύνη είναι βασίλισσα του Ουρανού.
Ας είμαστε επιεικείς στις κρίσεις μας για την κακία των άλλων, έχοντας υπόψη μας την άγνοια, υπό την οποία ενεργούν οι αμαρτωλοί άνθρωποι και τη σοφία του Θεού, ο Οποίος γνωρίζει από το μεγαλύτερο κακό, να βγάλει το μεγαλύτερο καλό.
Όταν ταπεινωθείς στους επαίνους των άλλων, αποφεύγοντας τους επαίνους τους και πάλι θα υψωθείς στην συνείδησή τους.
Καθάρισε με βαθιά αυτοκαλλιέργεια την ψυχή σου από τα πάθη και τότε ό,τι προσφέρεις στον πλησίον σου, θα το προσφέρεις όχι από το άδειασμά σου, αλλά από το ξεχείλισμά σου.
Όταν δεν αγαπάς τον Θεό παραπάνω από τον εαυτόν σου, δεν θα αγαπήσεις και τον πλησίον σου, όσο τον εαυτόν σου. Όταν δεν αγαπάς τον πλησίον σου, όσο τον εαυτόν σου, δεν θα αγαπάς και τον Θεό παραπάνω από τον εαυτόν σου.
Δύο ειδών αγαθά υπάρχουν:

Α) Υλικά και
Β) Πνευματικά.

Εμείς στα πρώτα βλέπουμε όχι τι έχουμε, αλλά τι μας λείπει και στα δεύτερα βλέπουμε όχι τι μας λείπει, αλλά τι έχουμε. Όχι αδερφέ μου έτσι, το αντίθετο να κάνεις.
Ο Χριστιανός δεν είναι καρπαζοεισπράκτορας. Όταν σας αδικούν, έχετε δικαίωμα να ζητάτε δικαιοσύνη. Μα είτε την βρίσκετε, είτε όχι, οφείλετε να έχετε αγάπη και να συγχωρείτε. Γιατί το τέλειο είναι η αγάπη. Ο Κύριος μια φορά ζήτησε αδικούμενος δικαιοσύνη για να την αγιάσει. «Ει κακώς ελάλησα, μαρτύρησον περί του κακού· ει δε καλώς, τι με δέρεις»;
Η αξία της ψυχής είναι άπειρη. Και είναι προφανές τούτο. Όταν θέλουμε να καθαρίσουμε ένα ύφασμα, ποτέ δεν θα χρησιμοποιήσουμε σαπούνι ακριβότερο από το ύφασμα. Το σαπούνι πού θα χρησιμοποιήσουμε θα είναι φθηνότερο από το ύφασμα ή, το πολύ-πολύ, ίσης αξίας. Με τί πλύθηκε και καθαρίστηκε η ανθρώπινη ψυχή; Με το αίμα του Κυρίου! Πόση είναι η αξία του Αίματος του Κυρίου; Άπειρη! Άρα άπειρη πρέπει να είναι και η αξία της ανθρώπινης ψυχής που καθαρίστηκε μ' αυτό.
Ο Χριστιανός δεν είναι καρπαζοεισπράκτορας. Όταν σας αδικούν, έχετε δικαίωμα να ζητάτε δικαιοσύνη. Μα είτε την βρίσκετε, είτε όχι, οφείλετε να έχετε αγάπη και να συγχωρείτε. Γιατί το τέλειο είναι η αγάπη. Ο Κύριος μια φορά ζήτησε αδικούμενος δικαιοσύνη για να την αγιάσει. «Ει κακώς ελάλησα, μαρτύρησον περί του κακού· ει δε καλώς, τι με δέρεις»;
Η χαρά την οποία θα αισθανθείς με την ευτυχία, η οποία θα έρθει από τον ουρανό, λόγω της ταπεινώσεώς σου, θα είναι μεγαλύτερη κάθε δόξας επιγείου.
Χωρίς ταπείνωση ο άνθρωπος δεν βλέπει Θεού πρόσωπο. Ταπείνωση για το σώμα είναι η νηστεία, η αγρυπνία, η σκληραγωγία,και γενικά η άσκηση. Ταπείνωση για την ψυχή είναι η αφάνεια. Άσκηση λοιπόν και αφάνεια. Ιδού τα μέσα που κρατούν σε ταπείνωση και το σώμα και την ψυχή. Και ο Χριστιανός αυτό ακριβώς κάνει. Ταπεινώνει δια της ασκήσεως το σώμα και δια της αφάνειας την ψυχή.
Όταν ταπεινωθείς στους επαίνους των άλλων, αποφεύγοντας τους επαίνους τους και πάλι θα υψωθείς στην συνείδησή τους.
Δύο ειδών αγαθά υπάρχουν: Υλικά και πνευματικά. Εμείς στα πρώτα βλέπουμε όχι τι έχουμε, αλλά τι μας λείπει και στα δεύτερα βλέπουμε όχι τι μας λείπει, αλλά τι έχουμε. Όχι αδερφέ μου έτσι, το αντίθετο να κάνεις.
Όταν πηγαίνεις να κάμεις την προσευχή σου: α) να θυμάσαι τα πάθη σου· τα αδύνατα σημεία σου· την ευκολία, με την οποία ξεφεύγεις και πέφτεις! β) να θυμάσαι, ότι ο Χριστός μπορεί να σε συγκρα τήσει· και να σε δυναμώσει· και να σε βοηθήσει να νικήσεις και γ) να γονατίζεις λοιπόν ενώπιον Του και να Τον ικετεύεις: ''Κράτα με, Χριστέ μου, μη Σου φύγω! Κράτα με, Χριστέ μου, μη Σου φύγω! Κράτα με, Χριστέ μου, μη Σου φύγω!''. Και μη φοβάσαι. Δεν θα σε αφήσει. Είναι φιλάνθρωπος. Και φιλόψυχος.
Όταν ταπεινωθείς ενώπιον του Πνευματικού σου, θα υψωθείς από τον Θεό ενώπιον των ανθρώπων.
Το κήρυγμα πρέπει να είναι απλό και βαθύ. Βαθύ, για να ελκύει και απλό, για να κατανοείται.
Το άριστα το βάζει ο Θεός σε εκείνους που κάνουν το καλό, μόνο και μόνο, γιατί επιθυμούν να εκτελούν το θέλημα του Θεού. Σε εκείνους που κάνουν το καλό, για να απολαύσουν τον παράδεισο, βάζει μικρότερο βαθμό. Σε εκείνους που κάνουν το καλό, για να αποφύγουν την κόλαση, βάζει ακόμα μικρότερο βαθμό. Και οι τρεις όμως βαθμοί είναι πάνω από το δέκα και συνεπώς προβιβάσιμοι.
Το άριστα το βάζει ο Θεός σε εκείνους που κάνουν το καλό, μόνο και μόνο, γιατί επιθυμούν να εκτελούν το θέλημα του Θεού. Σε εκείνους που κάνουν το καλό, για να απολαύσουν τον παράδεισο, βάζει μικρότερο βαθμό. Σε εκείνους που κάνουν το καλό, για να αποφύγουν την κόλαση, βάζει ακόμα μικρότερο βαθμό. Και οι τρεις όμως βαθμοί είναι πάνω από το δέκα και συνεπώς προβιβάσιμοι.
Η δοκιμασία δια των θλίψεων, τις οποίες επιτρέπει ο Θεός στον άνθρωπο, έχει ως σκοπό τον καταρτισμό των δικαίων επί της γης και την αμοιβή τους στην άλλη ζωή. Και στην παρούσα ζωή είναι ολοφάνερος ο καταρτισμός του ανθρώπου δια τον θλίψεων. Είναι αδύνατο να καταρτιστεί ο άνθρωπος χωρίς θλίψη. Η θλίψη είναι εκείνη, η οποία ταπεινώνει τον άνθρωπο, τον αποσπά από τα εγκόσμια, φανερώνει τον χαρακτήρα του, καθαρίζει τις ιδέες του και του δίνει μεγαλείο, εφόσον την υπομένει. Όταν ο δίκαιος ασθενήσει, πετάει ευκολότερα στον ουρανό, όταν συκοφαντηθεί αποσπάται ευκολότερα από τους ανθρώπους και ζητάει τον λυτρωτή του Χριστό, όταν έλθει σε οικονομική ανάγκη γίνεται ταπεινότερος και προσεύχεται θερμότερα στο Θεό.
Ο άνθρωπος μοιάζει με άμορφο μάρμαρο, το οποίο για για να γίνει άγαλμα, έχει ανάγκη από τη σμίλη του γλύπτη, δηλαδή ο άνθρωπος έχει ανάγκη από τη σμίλη των θλίψεων του Θεού.
Να υπομείνουμε την θλίψη, ώστε εάν είμαστε κακοί να γίνουμε καλοί, ενώ εάν είμαστε καλοί και δοκιμαζόμαστε, να γίνουμε καλύτεροι.
Όταν δεν αγαπάς τον Θεό παραπάνω από τον εαυτόν σου, δεν θα αγαπήσεις και τον πλησίον σου, όσο τον εαυτόν σου. Όταν δεν αγαπάς τον πλησίον σου, όσο τον εαυτόν σου, δεν θα αγαπάς και τον Θεό παραπάνω από τον εαυτόν σου.
Αν επιθυμείς να πεθάνεις για να απαλλαγείς από τα βάσανα, αυτό βέβαια είναι αμαρτία, διότι είναι σαν να γογγύζεις κατά του Θεού που επιτρέπει τα βάσανά σου. Αν όμως επιθυ­μείς να πεθάνεις για να μην αμαρτάνεις και λυπείς με τις αμαρτίες σου το Θεό, αυτό δεν είναι καθόλου αμαρτία. Αν πάλι επιθυμείς να πεθάνεις, διότι δεν αντέχεις το χω­ρισμό σου από το Θεό και θέλεις να μεταβείς το συντο­μότερο κοντά του, τότε η επιθυμία σου αυτή είναι τρισευλογημένη.
Φοβόμαστε τον θάνατο, γιατί συνδεόμαστε πολύ με την ζωή. Όσο λιγότερο συνδέεται ο άνθρωπος με την ζωή, τόσο λιγότερο φοβάται τον θάνατο.
Βιβλίο που δεν αξίζει να διαβαστεί για δεύτερη και τρίτη φορά, δεν πρέπει να διαβαστεί, ούτε για πρώτη φορά.
Το άριστα το βάζει ο Θεός σε εκείνους που κάνουν το καλό, μόνο και μόνο, γιατί επιθυμούν να εκτελούν το θέλημα του Θεού. Σε εκείνους που κάνουν το καλό, για να απολαύσουν τον παράδεισο, βάζει μικρότερο βαθμό. Σε εκείνους που κάνουν το καλό, για να αποφύγουν την κόλαση, βάζει ακόμα μικρότερο βαθμό. Και οι τρεις όμως βαθμοί είναι πάνω από το δέκα και συνεπώς προβιβάσιμοι.
Δεν υπάρχει μεγάλη και μικρή αμαρτία. Η αμαρτία είναι πάντοτε αμαρτία. Μάλιστα οι πολλές μικρές αμαρτίες μας κάνουν μεγαλύτερο κακό, από ότι μια μεγάλη, γιατί οι μικρές περνούν απαρατήρητες και έτσι δεν φροντίζουμε να τις διορθώσουμε. Η μεγάλη αμαρτία «ενώπιον μου εστί δια παντός». Όπως π.χ. ο κισσός σε ένα δέντρο! Εύκολα φαίνεται. Και φωνάζει, ότι πρέπει να τον κόψουμε, αν δε θέλουμε να ξεραθεί το δέντρο. Ενώ τα μικρά παρασιτικά χορταράκια στον κορμό του, τα καταφρονούμε.
Να έχετε διαφάνεια. Να είστε ειλικρινείς. Πέρα για πέρα. Το ναι να είναι ναι και το όχι, όχι. Ό,τι έχετε στην καρδιά, δεν υποχρεούστε να το έχετε και στα χείλη. Μα, ό,τι έχετε στα χείλη, είναι απαραίτητο να το έχετε και στην καρδιά.
/
1

Βλέπετε όλα τα αποτελέσματα