Περί...

Loading...
Γέροντας Ιωσήφ ο Βατοπαιδινός
Βιογραφία
Κοινοποίηση
Οι Προφητείες δεν γίνονται συνήθως χρονικά γνωστές, για να μην εκβιάζεται η ελευθερία του ανθρώπου.
Η Προφητεία είναι η μαρτυρία ότι τα πάντα κυβερνά η Θεία Πρόνοια. Αυτή μας αφυπνίζει να κρατούμε την πίστη και την ομολογία μας σωστά.
Όποιος αγαπά αληθινά τον Θεό, προσεύχεται απερίσπαστα. Και όποιος προσεύχεται μ' αυτόν τον τρόπο, αυτός αγαπά αληθινά τον Θεό. Δεν προσεύχεται απερίσπαστα εκείνος, που έχει τον νου του προσηλωμένο σε κάτι από τα επίγεια. Και εάν αυτό δεν το περιφρονήσει, αν αδύνατον να απελευθερωθεί απ' αυτό το πάθος.
Μπορεί ο καθένας, όπου και όπως βρίσκεται, να επικαλείται και να περιστρέφει μέσα του το όνομα του Χριστού. Προκαλώ την αγάπη σας. Δοκιμάστε και πολύ σύντομα θα γευθείτε τους καρπούς αυτής της εργασίας. Το όνομα του Κυρίου μας δεν είναι μια απλή λέξη. Είναι δύναμη, είναι ενέργεια, είναι ανάσταση και ζωή!
Αρχή της πορείας προς την καθαρή προσευχή, είναι η μάχη προς τα πάθη. Είναι αδύνατο να γίνει πρόοδος στην ευχή, όσο ενεργούν τα πάθη. Παρόλα αυτά δεν εμποδίζεται η παρουσία της Χάρης της προσευχή, αρκεί να μην υπάρχει αμέλεια και κενοδοξία.
Μακάριος είναι εκείνος, που δεν άφησε την πίστη προς τον γέροντά του να ελαττωθεί.
Ο πνευματικός νόμος, είναι η περιεκτική Θεία δικαιοσύνη και οικονομία που διοικεί και κυβερνά γενικώς την κτίση, ιδιαιτέρως όμως τα λογικά όντα.
Δεν είναι δυνατόν να βιωθεί η εν Χριστώ ζωή μόνο με τη μίμηση της αγαθοεργίας και χωρίς την προσωπική σχέση και κοινωνία με την Θεία Χάρη.
Το να έχει παράπονο ο άνθρωπος από τον άλλον άνθρωπο, είναι πνευματική ασθένεια. Μόνον από ένα πράγμα πρέπει να έχουμε παράπονο. Από τον εαυτόν μας. Ποτέ ο άνθρωπος να μην πει: ''Ξέρεις έχω παράπονο''.
Βασιλεία των Ουρανών, στην οποία βρίσκεται ο ίδιος ο Θεός, δεν είναι μόνο η θέση της μελλοντικής διαμονής των δικαίων στην αιωνιότητα. Είναι και η «κατ' ενέργειαν» Χάρη του Αγίου Πνεύματος, η οποία ενοικεί στις ευσεβείς ψυχές, όσων είναι δεκτικοί, εξαιτίας της υπακοής τους στις Θείες εντολές.
Τα παιδιά θέλουν να γεύονται την αγάπη των γονιών τους. Ούτε τα κουρέλια (ρούχα), ούτε οι τενεκέδες (κοσμήματα), έχουν καμμία αξία. Μόλις λίγο μεγαλώσουν θα καταλάβουν, ότι όλα αυτά είναι ματαιότητες και θα τα πετάξουν. Όμως θα τους μείνει η αγάπη και η κατανόηση των γονιών τους. Αυτό είναι το μεγάλο κέρδος!
Το μετεωρισμό του νου τον πολεμούμε, μόνο με μελέτες πνευματικής γνώσης και έννοιες περί Θεού και του Θείου νόμου Του. Ο νους από τη φύση του, ως αεικίνητος, δεν παραμένει σε πρόγραμμα και περιορισμό, ειδικά όταν τα πάθη των υποκινούν. Εάν δεν δεσμευτεί με την κατά Θεό σκέψη και επίκληση, δεν απαλλάσσεται από το μετεωρισμό.
Το παν στον μοναχό (αλλά και σε όλους τους ανθρώπους), είναι η τήρηση του νου. Από εκεί γίνονται όλα. Γι' αυτό και επιβάλλεται ο μοναχός, να έχει αυστηρή προσήλωση, τήρηση και στροφή προς τον νου του. Να τον ελέγχει, γιατί από εκεί ξεκινούν όλα τα καλά και από εκεί μπαίνει φραγμός όλων των κακών. Η χρήση και παράχρηση των νοημάτων, γεννά όλα τα υπόλοιπα. Εάν κάποιος κάνει καλή κρίση των νοημάτων, οπωσδήποτε θα κάνει και καλή χρήση των πραγμάτων, αλλιώς θα συμβαίνει το αντίθετο. Γι' αυτό να στρέψετε όλο σας το ενδιαφέρον στην προσοχή του νου. Ένας άριστος τρόπος τηρήσεως του νου είναι η συνεχής μνήμη του Θεού. Εάν η προσοχή στραφεί εις αυτόν τον στόχο, τότε ο άνθρωπος αμέσως ευρισκόμενος στην μνήμη του Θεού, δεν αμαρτάνει.
Με την νηστεία καταβάλλεται και δεσμεύεται ένας από τους γίγαντες της διαστροφής - η γαστριμαργία - ο ακαταγώνιστος σύμμαχος της φύσης και του διαβόλου. Με αυτήν αιχμαλωτίζει ο τελευταίος, τα πλείστα των θυμάτων του. Το πόσο απαραίτητη είναι αυτή η πράξη το απέδειξε ο Κύριος μας, όταν ανέλαβε με την παρουσία του την ανάπλασή μας, μετά το Θείο Βάπτισμα στον Ιορδάνη. Ποιός τώρα μπορεί να αμφισβητήσει το βάθρο αυτό της μετανοίας, της ανάπλασης, της ανάστασης, της σωτηρίας; Εάν ο αναμάρτητος και απαθής νηστεύει - και μάλιστα παρατεταμένα - ποιός θα προφασιστεί αδυναμία ή άρνηση; Αφήνω και την άσκηση της δίψας, που οι έμπειροι της εγκρατείας προβάλλουν ως άριστο άθλημα, κατά των παράλογων ορέξεων...
Επιβάλλεται να πιέζουμε τον εαυτό μας στην ευχή. Δεν υπάρχει καλύτερος τρόπος από αυτόν, που να κρατεί ο άνθρωπος την μνήμη του στον Θεό.
Γέροντα, πώς μπορώ να τηρώ τον νου με τόσες μέριμνες που έχω στο Μοναστήρι; Απάντηση: Όταν όλα γίνονται εις δόξαν Θεού, αυτό είναι τήρησις νοός.
Όταν ο άνθρωπος σταματήσει να αμαρτάνει και κλαίει για τις προηγούμενες αμαρτίες του, τότε άρχισε να μπαίνει λογικά και νόμιμα στην πραγματική μετάνοια. Δια του πένθους και της συνεχούς εξομολογήσεως προς τον Θεό, ολοκληρώνεται η μετάνοια του ανθρώπου, οπότε η Θεία Χάρις, η οποία έφυγε διά της αμαρτίας, επανέρχεται.
Ως πρώτη πράξη στη μετάνοια οι Πατέρες τοποθετούν την ησυχία. Είναι η απερίσπαστη διαγωγή. Η απομάκρυνση από τα αίτια, που δημιουργούν τις αφορμές της πτώσης και της ήττας, ειδικά σε όσους είναι ασθενείς χαρακτήρες, αλλά και από αυτόν τον «ως λέοντα περιπατούντα και ζητούντα να μας καταπιεί» (Πέτρ. 5,8). Με την ησυχία απέχει ο αγωνιστής από τη μάταιη και άσκοπη μέριμνα και του επιτρέπεται αν θέλει να στρέψει τη σκέψη και ασχολία του προς το Θεό, απ' όπου φωτιζόμενος από τη Θεία Χάρη, ανακαλύπτει τον εαυτό του, που είναι απαραίτητο καθήκον.
Σας λέω υπεύθυνα, διότι ασχολήθηκα με την εσχατολογία. Εντός ολίγου, θα ξεκινήσει παγκοσμίως αυτό. Και σαν είδος κατακλυσμού, από τη δικαιοσύνη του Θεού, θα επιβληθεί παγκοσμίως να ξεριζώσει όλους τους αιτίους της παγκοσμίου διαστροφής. Θα γίνει τώρα αυτό! Θα το ψηλαφήσουμε με τα χέρια μας. Θα μείνουν μόνον όσοι έχουν σχέση πραγματική με τον Θεό. Όσοι δεν έχουν σχέση πραγματική με τον Θεό, και άρα δεν τους ανήκει η αιωνιότης, η αιώνια ζωή, κατ' ανάγκην θα σαρωθούν. Διότι, τώρα, ο Θεός θα δημιουργήσει νέα γενιά, οπότε δε θα υπάρχει προζύμι διαστροφής. Και, γι' αυτό, τώρα θα δείτε αυτήν την παγκόσμιο σύρραξη που θα γίνει, εντός ολίγου, και να μην τρομάξετε. Να είστε έτοιμοι. Θα γίνουν αυτά. Εγώ δεν παρακολουθώ ραδιόφωνα και εφημερίδες, να μου πουν οι ψεύτες την αλήθεια. Αυτοί θα πουν αλήθεια; Τι έγινε και τι θα γίνει; Αφού αυτοί είναι δημιουργοί...
Σκέψου ότι δεν θα γίνονται Θείες Λειτουργίες σε Εκκλησίες, λόγω έλλειψης κόκκινου κρασιού. Τέτοια πείνα θα έρθει στην Ελλάδα...
Προτού ο πειρασμός προλάβει να σχεδιάσει το λογισμό στο νου σου, εσύ χάλα τον με την ευχή. Μη τον αφήνεις!
Λογισμοί δεν είναι μόνο οι σκέψεις αλλά και οι φανταστικές εικόνες, αφού είναι αδύνατο, χωρίς φανταστικήν εικόνα να προκύψουν λογισμοί.
Γιατί χωρίς τη θέλησή μας, μας ταλαιπωρούν και καταπιέζουν πονηρές μνήμες και ειδικότερα την ώρα της προσευχής; Όλες αυτές οι εικόνες που εμφανίζονται, είναι αποτυπωμένες αναμνήσεις των προηγούμενών μας πράξεων, οι οποίες δημιούργησαν την ενοχή μας και χρειάζεται γι' αυτές μετάνοια. Όταν τα απρεπή αυτή νοήματα παύσουν να υπάρχουν, με τη Χάρη του Χριστού, τότε έχουμε πραγματική μετάνοια και προκοπή, οπότε υπάρχει και πραγματική άφεση.
Στην απουσία του καλού παρουσιάζεται το κακό. Εκεί που δεν ενεργείται το καλό, βρίσκει θέση να παρουσιαστεί το κακό.
O άνθρωπος που εύκολα κατηγορεί, το κάνει γιατί συνήθισε λανθασμένα να ερευνά τις ξένες πράξεις και σκέψεις, παρά τις δικές του.
Οι πειρασμοί λέγονται έτσι, γιατί πειράζουν και συγ­χρόνως μας διδάσκουν πείρα. Οι πειρασμοί είναι το αποτέλεσμα της προδοσίας μας, επειδή αρνηθήκαμε να μείνουμε εκεί που μας έβαλε ο Θεός. Όλες οι αντιξοότητες, οι δυσκολίες, τα εμπόδια και τα σκάνδαλα στη ζωή μας λέγονται πειρασμοί, γιατί πειράζουν και εμποδίζουν την ελευθερία και την ειρήνη μας. Αν όμως γίνουμε προσεκτικοί κερ­δίζουμε από την παρουσία τους. Οι πειρασμοί είναι 2 ειδών: Φυσικοί και επίκτητοι. Φυσικοί είναι όσοι προέρχονται από τις αλλαγές του φυσικού μας περιβάλλοντος. Αυτό γίνεται είτε από την πρόνοια του Δημιουργού, είτε από τους εξουσιαστές της κοινωνίας. Επίκτητοι είναι όσοι προέρχονται από την είσοδο του παραλό­γου στη σκέψη μας και στις πράξεις μας.
Τρεις αρετές προκαλούν στο νου Θείο φωτισμό:

Α) Το να μη θεωρεί κάποιος πονηρό το συνάνθρωπό του
Β) Το να ευεργετεί όσους τον αδικούν και τον κακοποιούν και
Γ) Το να υποφέρει χωρίς ταραχή, αγόγγυστα, όλα όσα του συμβαίνουν.

Οι τρεις αυτές αρετές, γεννούν άλλες τρεις μεγαλύτερες τους.

Το να μη θεωρεί κάποιος πονηρούς τους συνανθρώπους του, γεννά την αγάπη,
με το να ευεργετεί όσους τον κακοποιούν, αποκτά την ειρήνη και
το να υπομένει αγόγγυστα όλα όσα του συμβαίνουν, φέρνει την πραότητα.
Το Θείο Θέλημα ή η Θεία βουλή, εμφανίζεται σε 4 μορφές:

A) είναι η Θεία ευδοκία, το κατά ευδοκία θέλημα, το οποίο ο Θεός κατεξοχήν θέλει
Β) είναι η οικονομία, το κατά οικονομία θέλημα, στο οποίο ο Θεός πατρικά υποχωρεί, λόγω της αδυναμίας μας
Γ) είναι η παραχώρηση, το κατά παραχώρηση θέλημα, στο οποίο ο Θεός επεμβαίνει και παιδεύει και
Δ) είναι η εγκατάλειψη, το κατά εγκατάλειψη θέλημα, στο οποίο η άσωτη και η αμετανόητη ζωή του ανθρώπου, προκαλεί την εγκατάλειψη του, από το Θεό.
Το να ανακαλύψουμε ποιό είναι το Θείο θέλημα, θα εξαρτηθεί από το βαθμό της δικής μας προσπά­θειας για την αναζήτησή Του, από την άρνηση του δικού μας θελήματος, που είναι εμπαθές, ατελές και μεροληπτικό και από τη συμβουλή της Εκκλησίας: «Ρώτησε τον πατέρα σου και θα σου αναγγείλει, ρώτησε τους γεροντότερους σου και αυτοί θα σου πουν» (Δευτ. 32,7).
Είναι καλό να αποφεύγει ο άνθρωπος, να ζητά α­πό τον Θεό, να του αποκαλύψει το θέλημά Του με αι­σθητά σημεία, όπως κάνουν μερικοί, γιατί ο σατα­νάς μπορεί, εξαιτίας αυτής της υπερηφάνειάς μας, να μας πληροφορήσει ψεύτικα και παραπλανητικά.
Εάν πραγματικά θέλουμε να αγαπήσουμε τον Θεό, είμαστε υποχρεωμένοι να βιάσουμε τον εαυτό μας στη συνεχή μνήμη Του.
/
3

Βλέπετε 34 - 66 από τα 85 αποτελέσματα