Περί...

Loading...
Γέροντας Εφραίμ ο Βατοπαιδινός
Βιογραφία
Κοινοποίηση
Εκτός από τον εξωτερικό αγώνα που έχει να αντιμετωπίσει ο χριστιανός, δεν παύει να υπάρχει και ο εσωτερικός αγώνας, η πάλη με τον παλαιό εαυτό μας και την πολύμορφο αμαρτία αφενός, και με τις δυνάμεις του σκότους του αιώνος τούτου, δηλ. με αυτόν τον διάβολο, αφετέρου. Δεν έχουμε, άρα, στον κόσμο αυτό ούτε στιγμή ανακωχή.
Ο άνθρωπος προσπαθεί με όλες του τις δυνάμεις, ακόμη και στις καθημερινές δραστηριότητές του, να επιτύχει το τέλειο. Και αυτό αποτελεί μία μαρτυρία για την δυνατότητα που του έχει δώσει ο Θεός στον άνθρωπο για την προσωπική του τελείωση και ολοκλήρωση ως ψυχοσωματική οντότητα και ύπαρξη. Αυτή η τελειότητα στην παρούσα ζωή δεν είναι κάτι δεδομένο αλλά ζητούμενο, που για την επίτευξή της απαιτείται ένας αγώνας από την πλευρά του ανθρώπου.
Ο άνθρωπος βρίσκεται σε έναν διαρκή πνευματικό αγώνα, γιατί βρίσκεται συνεχώς αντιμέτωπος με τον αιώνιο εχθρό του, ο οποίος «ως λέων ωρυόμενος, περιπατεί ζητών τίνα καταπίη».
Όποιος βιώσει τις εντολές του Θεού αυτός ζει ουράνιες καταστάσεις και μεγαλειώδεις στιγμές, ζει την παρουσία της χάριτος του Θεού στην καρδιά του και γεύεται τον ίδιο τον Χριστό που κατοικεί πλέον μέσα του.
Όταν ο άνθρωπος αρχίζει και τηρεί σωστά τις εντολές, τότε ανοίγει ο νους του και καταλαβαίνει πως ο Θεός προνοεί για τον κάθε άνθρωπο. Και τότε ψηλαφεί την ιδική πρόνοια του Θεού στη ζωή την προσωπική, τόσον αυτού όσο και της οικογενείας του. Και τότε λένε οι άγιοι πατέρες ότι προχωράει και αυξάνεται η πίστη της θεωρίας, δηλαδή της οράσεως. Από αυτά βλέπει ο πεφωτισμένος νους, πως ο Θεός χειρίζεται την κάθε ψυχή με τέτοια πατρότητα, με τέτοια λεπτομέρεια, με τέτοιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον, τότε προχωρεί και δεν οπισθοχωρεί.
Η Παιδεία ως μέγεθος ποιοτικό, πρέπει να είναι υπόθεση καρδιακής αναγέννησης, ψυχικής μεταμορφώσεως. Δεν πρέπει να αποβλέπει ούτε στην παραγωγικότητα, ούτε στην ικανοποίηση των αναγκών του κράτους. Πρέπει να κάνει τον άνθρωπο ελεύθερο, να τον οδηγεί σε αυτογνωσία και θεογνωσία, να τον μορφώνει και να τον μεταμορφώνει. Δεν πρέπει να τον παραμορφώνει με την ξηρά γνώση, την βαθμοθηρία και την προσήλωση στα εφήμερα και υλικά.
Η γαλήνη και η ησυχία μας δεν έγκειται στην άρση κάθε εξωτερικού εμποδίου, αλλά στην συμφωνία μας με το θέλημα του Θεού, στην ειρηνική και αγαθή συνείδησή μας, στην εσωτερική εν Χριστώ ζωή μας.
Τρία πράγματα να κρατάτε στην ζωή σας: α) αυστηρότητα στον εαυτόν σας β) συμπάθεια στους συνανθρώπους σας και γ) πίστη στον Θεό. Αυτά ελκύουν την Χάρη και το έλεος του Θεού.
Ένας λόγος που οι άνθρωποι σήμερα πάσχουν και τρέχουν στους ψυχιάτρους και τα νευρικά συστήματα και είναι ασθενείς, είναι γιατί λείπει αυτή η εξ ύψους δύναμη, που την δίνει η Εκκλησία. Και εάν ενθυμείστε, μόλις ανελήφθη ο Χριστός εις τον ουρανό, που είχαν εντολή να πάνε οι μαθητές; Εις το υπερώο της Ιερουσαλήμ, «έως ου ενδύσονται δύναμιν εξ ύψους». Αυτήν ακριβώς την εξ ύψους δύναμη, πρέπει να την πάρουμε και μας δίδεται δωρεάν, αρκεί να την ποθήσουμε, αρκεί να την θελήσουμε, αρκεί να εργαστούμε γι' αυτή και να την ζητήσουμε.
Κάποιος έκανε τατουάζ το σταυρό και μου το έδειξε. ''Βρε παλαβέ, του είπα, το Σταυρό τον έχουμε στην καρδιά μας και όχι στο δέρμα μας''. Το τατουάζ είναι δαιμόνιο που επεκτείνεται.
Ο μοναχός φεύγει από τον κόσμο, διότι απορρίπτει το αρρωστημένο πνεύμα του κόσμου. Και φεύγοντας από τον κόσμο, δεν απορρίπτει το ανθρώπινο πρόσωπο. Και απόδειξη, ότι δεν απορρίπτει το ανθρώπινο πρόσωπο, είναι ότι τα ανθρώπινα πρόσωπα έρχονται και τον βρίσκουν, έρχονται και κολλούν πάνω του, έρχονται και θέλουν μία κοινωνία μαζί του, αναπαύονται να είναι μαζί του.
Η κατάνυξη αποτελεί σαφή ένδειξη ότι ο νους έχει ενωθεί με την καρδία διά της Θείας Χάριτος και η πνευματική ηδονή που γεύεται ο άνθρωπος τις ευλογημένες εκείνες στιγμές δεν συγκρίνεται με καμμιά άλλη ηδονή.
Χωρίς την Χάρη, με μόνο τον «νουν της σαρκός αυτού» (Κολ. 2,18), δεν μπορεί ο άνθρωπος, ούτε να διακρίνει, ούτε να προτιμήσει, ούτε να επιτελέσει το καλό, όπως το εννοεί και όπως το θέλει ο Θεός. Και αν το κάνει, δεν θα είναι καλώς καμωμένο, αλλά θα είναι σύμφωνα με την εμπαθή και πονηρή γνώμη, του γεμάτου πάθη πεπτωκότος ανθρώπου.
Αν ο άνθρωπος γνώριζε πότε θα πεθάνει, δεν θα σταματούσε να αμαρτάνει και να μην αδιαφορεί για την αρετή. Το άγνωστο της ώρας του θανάτου κρατεί τον πιστό σε μία διαρκή ετοιμότητα και εγρήγορση.
Οι παλαιοημερολογίτες είναι εκτός Ορθοδόξου Εκκλησίας. Εμείς οι Αγιορείτες είμαστε με το παλαιό ημερολόγιο, αλλά Κοινωνούμε με την Εκκλησία που έχει το νέο ημερολόγιο.
Πότε είναι αρρωστημένη η επικοινωνία των προσώπων; Όταν είναι αρρωστημένη η επικοινωνία μας με τον Θεό.
Σήμερα το πρώτο πρόβλημα που υπάρχει και στον γάμο, είναι το πρόβλημα της επικοινωνίας. Έχουμε κρίση στην κοινωνία των προσώπων. Και πότε είναι αρρωστημένη η κοινωνία των προσώπων; Όταν είναι αρρωστημένη η κοινωνία μας με τον Θεό.
Γνωρίζετε, ότι μόλις το ζευγάρι παντρευτεί από το γάμο, κιόλας ο διάβολος θέλει να τους χωρίσει. Ως εκ τούτου, αργά ή γρήγορα, τότε μεταξύ των συζύγων, οι περισσότεροι από τους οποίους, δυστυχώς, δεν γνωρίζουν αυτήν την πραγματικότητα, αρχίζει η μάχη. Και, αν και στην αρχή όλα πήγαν ομαλά, «σαν ρολόϊ,» και η αγάπη ενώνει δύο ανθρώπους τελικά αρχίζουν οι διαφωνίες και οι διαμάχες, «Δεν με αγαπάς», «δεν είσαι σωστός για μένα», «έχουμε διαφορετικούς χαρακτήρες,» ... Τι συνέβη μετά από δέκα ή δεκαπέντε χρόνια μιας ευτυχισμένης παντρεμένης ζωής; Έτσι το πήραν και ξαφνικά σταμάτησαν να αγαπούν ο ένας τον άλλον; Δεν είναι για την αγάπη που παντρεύτηκαν; Όλα αυτά είναι πνευματικός πόλεμος, ένας αόρατος πνευματικός πόλεμος...
/
1

Βλέπετε όλα τα αποτελέσματα