Περί...

Loading...
Άγιος Νικόδημος ο Αγιορείτης
Βιογραφία
Κοινοποίηση
Τί διαβολική μανία είναι αυτή στις γυναίκες, να ξοδεύουν χρήματα για πολύτιμα ενδύματα και ανάρμοστα στολίδια, τη στιγμή που τα χρήματα αυτά θα μπορούσαν να ανακουφίσουν τους φτωχούς αδερφούς μας;
Ούτε μια εύλογη αφορμή και αιτία δεν έχετε γυναίκες, για να χρησιμοποιείτε φτιασίδια. Διότι αν είστε όμορφες εκ φύσεως, αυτά σας είναι περιττά, αν πάλι είστε άσχημες, αυτά θα σας κάνουν περισσότερο άσχημες. Γιατί λέει ο Εκκλησιαστής: ''Το άσχημο δεν μπορεί να στολιστεί'' (Εκκλ. 1,15)
Οι άνδρες που καλλωπίζονται, στην πραγματικότητα δεν είναι άνδρες, αλλά διαψεύδουν το όνομά τους και φέρονται σαν γυναίκες και γίνονται θηλυπρεπείς.
Όταν ντύνεσαι να θυμάσαι, ότι ο Χριστός ντύθηκε σάρκα ανθρώπινη, για να ντύσει εσένα από την θεότητά Του.
Όπως οι πεινασμένοι και οι διψασμένοι, έχουν ανάγκη να πηγαίνουν στην αισθητή τράπεζα και στην αισθητή βρύση, για να χορτάσουν από φαγητό και πιοτό και να ικανοποιήσουν την πείνα και την δίψα τους, έτσι και οι Χριστιανοί πρέπει να πηγαίνουν στην Εκκλησία πεινασμένοι για το ζωοποιό σώμα του Κυρίου και το νοητό σώμα του Κυρίου, που είναι ο λόγος του Θεού.
Οι γυναίκες που έρχονται στην Εκκλησία με καλλωπισμούς και στολίδια, κληρονομούν την κατάρα εκείνη που λέει ο Δαβίδ: ''Και η προσευχή τους θα μετατραπεί σε αμαρτία'' (Ψαλμοί 108,7). Διότι με τους παρόμοιους στολισμούς, αντί να παρακινήσουν τον Θεό με την προσευχή να φανεί σπλαχνικός στις αμαρτίες τους, τον παρακινούν να οργιστεί περισσότερο εναντίον τους.
Ο τρόπος, για να αποκτήσεις την ειρήνη, είναι ο εξής: Να ξεχάσεις τελειωτικά την πτώση και την αμαρτία σου και να παραδοθείς στην σκέψη της μεγάλης και άφατης αγαθότητας του Θεού και ότι, Αυτός μένει πολύ πρόθυμος και επιθυμεί να συγχωρέσει κάθε αμαρτία σου, όσο και αν είναι βαριά, προσκαλώντας τον κάθε αμαρτωλό με διάφορους τρόπους και μέσα από διάφορους δρόμους, για να έλθει σε συναίσθηση και να ενωθεί μαζί Του σε αυτή την ζωή με την Χάρη του στην δε άλλη, να τον αγιάσει με τη δόξα Του και να τον κάνει αιώνια μακάριο. Και αφού με αυτές και παρόμοιες σκέψεις και στοχασμούς, γαληνέψεις το νου σου, τότε θα επιστρέψεις στην πτώση σου, κάνοντας όπως είπα πιο πάνω κατόπιν, όταν έρθει ώρα της εξομολογήσεως (την οποία σε προτρέπω να κάνεις πολύ συχνά), θυμήσου όλες σου τις αμαρτίες και με νέο πόνο και λύπη, για την λύπη του Θεού και με πρόθεση και απόφαση να μη Τον λυπήσεις πλέον, φανέρωσέ τες όλες στον Πνευματικό σου και κάνε με προθυμία, τον κανόνα που θα σου ορίσει.
Συνήθιζε να υποφέρεις τις ύβρεις χωρίς ταραχή. Είναι ναι αλήθεια, ότι θα υποφέρεις πολύ μέχρι να αποκτήσεις την ειρήνη αυτή, διότι είσαι αγύμναστος. Αλλά αφού την αποκτήσεις, η ψυχή σου θα βρίσκει μεγάλη παρηγοριά σε κάθε αντίθετη κατάσταση που θα συναντά. Και από μέρα σε μέρα, θα μάθεις καλύτερα την άσκηση αυτή, για να ειρηνεύσεις πνευματικά.
Αν αισθανθείς καμμιά φορά να κεντάται η ψυχή σου από κάποιο πάθος και λογισμό, μην ταραχθείς, αλλά δείξε μεγαλύτερη προσοχή, για να μην περάσει στα σπλάχνα σου. Γύρισε πίσω την καρδιά σου και με ευχαρίστηση βάλε την θέλησή σου, μέσα στον τόπο της ειρήνης και της ησυχίας, φυλάττοντας καθαρή την ψυχή σου απέναντι του Θεού, τον Οποίο θα βρίσκεις πάντα στα σπλάχνα σου και στα βάθη της καρδιά σου, για την ορθότητα της γνώμης σου, όντας βέβαιος ότι το κάθετι συμβαίνει, για να σε δοκιμάσει, ώστε να μπορείς να καταλάβεις το συμφέρον σου και για να είσαι άξιος του στεφάνου της δικαιοσύνης, που σου ετοίμασε ο Κύριος.
Και μία μόνο ταπεινή γονυκλιτική μετάνοια στη γη, που γίνεται στο όνομα και την τιμή του Χριστού, αξίζει περισσότερο από όλους τους θησαυρούς του κόσμου!!!
Εδαφιαίες μετάνοιες δεν κάνουμε τις Κυριακές και την περίοδο από το Πάσχα μέχρι την Πεντηκοστή σύμφωνα με τον 20ο και 90ο κανόνα της Πρώτης και της Έκτης Οικουμενικής Συνόδου αντίστοιχα και τον 91ο κανόνα του Μεγάλου Βασιλείου.
Άσκησε το σώμα σου στην εγκράτεια ως προς την τροφή, τον ύπνο και την ξεκούραση και να μην ενεργείς, σύμφωνα με τις επιθυμίες σου.
Αν δεν μπορείς να κόψεις τελείως τα λιπαρά φαγητά, φρόντιζε τουλάχιστον να τρως μία φορά την ημέρα, χωρίς να πολυχορταίνεις. Μ' αυτόν τον τρόπο και το σώμα γίνεται ελαφρύτερο και πιο υγιεινό, αλλά και ο νους καθαρότερος και πιο άξιος στο να προχωρά στα Θεία νοήματα.
Σύμφωνα με τον Άγιο Γρηγόριο Σιναϊτη, το φαγητό έχει 3 βαθμίδες: εγκράτεια, αυτάρκεια και κορεσμός. Εγκράτεια είναι όταν κάποιος θέλει ακόμα να φάει, αλλά συγκρατείται και σηκώνεται πεινώντας ακόμα. Αυτάρκεια είναι, όταν φάει τα απαραίτητα και κορεσμός είναι όταν χορτάσει. Λοιπόν αν δεν μπορείς να τηρήσεις τα 2 πρώτα, τουλάχιστον αντιστάσου στο τρίτο και μην υπερχορταίνεις, θυμούμενος τον Κύριο: Αλίμονο σε εσάς που είστε τώρα χορτασμένοι, γιατί θα πεινάσετε (Λουκ. 6,25).
Αυτοί που βρίσκονται μακριά από τον κόσμο, μοιάζουν με εκείνους που είναι κοντά στον γκρεμό και όταν πρόκειται να παρασυρθούν από τον διάβολο, πριν φθάσουν στον γκρεμό, επικαλούνται τον Θεό και έρχεται και τους ελευθερώνει. Ενώ αυτοί που είναι στον κόσμο, μοιάζουν με εκείνους που είναι κοντά στον γκρεμό και όταν ελκύονται από τον διάβολο, δεν προφθαίνουν να υψώσουν φωνή προς τον Θεό, αλλά αμέσως γκρεμίζονται.
Οι τιμές, οι ηδονές και ο πλούτος του κόσμου, δεν είναι τίποτε άλλο, παρά ματαιότητα και θάνατος της ψυχής. Γι' αυτό και είναι καλύτερο, το να καταφρονήσει κάποιος τον κόσμο, παρά το να τον εξουσιάζει όλον.
Αν οι Ανάδοχοι ήξεραν το τι λένε, τι υπόσχονται κατά τις κατηχήσεις και το βάπτισμα και τι μεγάλη ευθύνη αναλαμβάνουν, δεν θα ήθελαν να βαπτίσουν, ούτε και αν με θερμά παρακάλια τους παρότρυναν!
Ναι, να αγαπάς τον πλησίον σου, αλλά μέχρι το σημείο, που δεν θα ζημιώσεις την ψυχή σου.
Αυτός είναι ο πρωταρχικός σκοπός και η αιτία για την οποία, ο Θεός δημιούργησε τις θυρίδες των αισθητηρίων· για να γίνεται δηλαδή ο νους "επόπτης της αισθητής κτίσεως και μύστης της νοουμένης", όπως είπε ο θεολόγος Γρηγόριος. Για να βλέπει στα δημιουργήματα τον δημιουργό, όπως τον ήλιο στα ύδατα, καθώς φιλοσοφεί ο (Άγιος) Θεόδωρος Ιεροσολύμων: Και με συντομία, γι' αυτό έγιναν οι αισθήσεις, δηλαδή, για να εξέρχεται ο νους δια μέσω αυτών, προς την νοητή του τροφή, τρυφή και ηδονή· "Γιατί αυτός είναι ο αγώνας", κατά τον προαναφερόμενο Θεόδωρο, "το να παρατηρούμε τους εαυτούς μας με ακρίβεια, για να απολαμβάνουμε πάντοτε τα νοητά και να ανυψώνουμε πρός αυτά το νου και την επιθυμία μας και ποτέ να μην εξαπατηθούμε από κάποιο από τα αισθητά, αποσπώμενοι από τις αισθήσεις μας προς αυτό, ώστε να θαυμάζουμε το ίδιο το δημιούργημα".
Η μεγαλύτερη απάτη όλων των ανθρώπων σε τούτη την άθλια ζωή είναι το γεγονός, που νομίζουμε τα γήινα και κοσμικά πράγματα ως μεγάλα, επειδή είναι κοντά στις αισθήσεις μας και τα ουράνια ως μικρά, επειδή είναι μακριά από τις αισθήσεις μας.
Όσες φορές πρόκειται να νικήσεις σ' αυτόν τον πόλεμο των αισθήσεων και δεν αποδεχθείς τις ηδονές των αισθητηρίων σου, τόσες φορές πρόκειται να στεφανωθείς με αόρατους θριάμβους.
Φρόντιζε καλά, να μην αφήνεις να πηγαίνουν οι αισθήσεις σου εκεί που αυτές θέλουν και ούτε να τις μεταχειριστείς αποκλειστικά, για την απόλαυση των αισθητών ηδονών. Να τις μεταχειριστείς με μοναδικό σκοπό το καλό, ή την ανάγκη σου, ή την ψυχωφέλειά σου. Τα αισθητήρια όργανα δημιουργήθηκαν, ώστε να μπορεί ο άνθρωπος μέσω των αισθήσεων και με την βοήθεια των δημιουργημάτων, να ανεβαίνει στη γνώση και την αγάπη του Θεού. Να αντιλαμβάνεται δηλ. από τα δημιουργήματα, τον Δημιουργό. Και ο δεύτερος λόγος που κατασκευάστηκαν είναι, για να μπορεί ο άνθρωπος να ικανοποιεί τις σωματικές του ανάγκες.
Όπως το σώμα έχει 5 αισθήσεις, σωματικές και εξωτερικές,
έτσι και η ψυχή έχει πέντε αισθήσεις, νοητές και εσωτερικές.

Μ' αυτές αντιλαμβάνεται όλα τα νοητά πράγματα, τα θεϊκά, τα δαιμονικά, τα ανθρώπινα, τα κοσμικά.
Όπως είναι αδύνατον να μην μαυρίσει το σπίτι εκείνο, στο οποίο μπαίνει καπνός από έξω, έτσι είναι αδύνατο να μην βλαφτεί ο άνθρωπος εκείνος, που δεν φροντίζει να αποκλείει τα αισθητήριά του, αλλά τα ανοίγει απρόσεκτα και εισέρχονται στην ψυχή, οι ηδονικές εικόνες των αισθητών.
Με την μνήμη του θανάτου και την μνήμη των αιωνίων κολάσεων, μπορεί ο άνθρωπος να αποβάλλει και να αποκλείσει από τις αισθήσεις του, τις ηδονές και τις αμαρτίες.
Στην αδυναμία σου μην ξεχνά ποτέ, τις πολλές και μεγάλες βοήθειες Εκείνου, που σε έπλασε και σε λύτρωσε.
Πρέπει να αγωνίζεσαι για να μοιάσεις με τους λίγους και τους εκλεκτούς και όχι με τους πολλούς και τους καταδικασμένους.
Μην έχετε άγχος και μην αρχίσετε να λέτε «τί θα φάμε;» ή «τί θα πιούμε;» ή «τί θα φορέσουμε;»,
επειδή για όλα αυτά αγωνιούν οι άπιστοι μόνο (Ματθ. 6, 31-32).
Οι εικόνες των Αγίων, ας σου υπενθυμίζουν ότι έχεις τόσους συμπαραστάτες και μεσίτες στο Θεό, που παρακαλούν για σένα.
Όσο μπορεί κανείς να συμπεριλάβει σε ένα κουτάλι την θάλασσα, άλλο τόσο μπορεί και να υμνήσει τον Ιερό Χρυσόστομο.
Χωρίς την Χάρη του Θεού, ο Χριστιανός δεν μπορεί να αποφύγει την αμαρτία, ούτε μπορεί να μετανοήσει και να διορθωθεί, ούτε μπορεί να εναντιωθεί στους πιο μικρούς πειρασμούς.
Η αιτία είναι ότι δεν ζητά την βοήθεια του Θεού με όλη του την καρδιά, με πίστη, με ευλάβεια, με ταπείνωση, δεν τη ζητά συνεχώς στις προσευχές του...
Η αληθινή λατρεία του Αγίου Πνεύματος γίνεται με την ελεημοσύνη, προσευχή, νηστεία, αγρυπνία, μετάνοιες και γονυκλισίες.
/
12

Βλέπετε 34 - 66 από τα 364 αποτελέσματα