Περί...

Loading...
Άγιος Μάρκος ο Ασκητής
Βιογραφία
Κοινοποίηση
Όταν έρθει ένας πειρασμός μην ψάχνεις να βρεις για ποιον λόγο ήρθε, ούτε εξαιτίας ποιανού ανθρώπου σε βρήκε.
Αυτό που πρέπει σε αυτήν την περίπτωση να κάνεις με τον πειρασμό, που σου κάνει επίθεση, δεν είναι απλά να τον υπομείνεις.
Αλλά να τον αντιμετωπίσεις με ευχαρίστηση και χωρίς ίχνος λύπης και στενοχώριας και χωρίς μάλιστα να μνησικακήσεις εναντίον εκείνου που εξαιτίας του ταλαιπωρείσαι…
Όταν οι άνθρωποι σου κάνουν κάποια ατιμία, ευθύς σκέψου, ότι θα σου έρθει κάποια δόξα από το Θεό. Και έτσι για την ατιμία δεν θα νοιώσεις λύπη και ταραχή, αλλά και στη δόξα θα μείνεις πιστός και δεν θα κατακριθείς όταν σου έρθει.
Ο ονειδισμός των ανθρώπων προκαλεί θλίψη στην καρδιά, γίνεται όμως αιτία εξαγνισμού σ' εκείνον που τον υπομένει.
Όσα λέμε ή πράττουμε, χωρίς πρώτα να προσευχηθούμε, (αργά ή γρήγορα) ή σφαλερά ή επιβλαβή αποδεικνύονται. Γι' αυτό να κάνεις σταθερή και επίμονη δέηση για κάθε πράγμα, ώστε τίποτε να μην κάνεις, χωρίς την βοήθεια του Θεού.
Σε κάθε προσπάθειά σου βάλε για αρχή τον Θεό, που είναι η αρχή κάθε αγαθού, για να γίνει κατά Θεόν εκείνο που αποφάσισες να κάνεις.
Όταν κάνεις κάποια καλή πράξη, να θυμηθείς τα λόγια του Κυρίου: Χωρίς Εμένα, δεν μπορείτε να κάνετε τίποτε.
Εκείνος που θέλει να κάνει κάτι και δεν μπορεί να το κάνει, είναι σαν να το έκανε, απέναντι στον καρδιογνώστη Θεό. Αυτό ισχύει και για τα καλά και για τα κακά.
Όσοι αξιωθήκαμε και βαπτισθήκαμε, τα καλά έργα δεν τα προσφέρουμε στο Θεό για να λάβουμε ανταπόδοση γι' αυτά, αλλά για να φυλάξουμε την καθαρότητα του αγίου Βαπτίσματος.
Υπάρχει πράξη που φαίνεται καλή, αλλά ο σκοπός εκείνου που την κάνει, δεν είναι καλός. Υπάρχει και άλλη πράξη, που φαίνεται κακή, αλλά ο σκοπός εκείνου που την κάνει, είναι καλός. Και αυτό συμβαίνει όχι μόνο σε έργα, αλλά και σε λόγια. Αυτή η αντίθεση, άλλοτε οφείλεται σε απειρία ή άγνοια, άλλοτε σε πονηρή πρόθεση και άλλοτε σε ευσεβή σκοπό. Ο Θεός τις πράξεις μας τις κρίνει, ανάλογα με τις προθέσεις μας. Γιατί λέει η Γραφή: "Δώη σοι Κύριος κατά την καρδίαν σον" (Ψαλμ. 19,5). Υπάρχει άνθρωπος, ο όποιος φανερά εκτελεί Θεϊκή εντολή, ενώ δουλεύει σε πάθος και με τους πονηρούς λογισμούς καταστρέφει την αγαθή πράξη.
Εκείνος που εφευρίσκει και λέει λόγους ευσεβείς χωρίς να έχει έργα, πλουτίζει από αδικία και οι κόποι του, κατά τη Γραφή, μπαίνουν σε ξένα σπίτια.
Υπάρχει έλεγχος που γίνεται από κακία ή από άμυνα, και άλλος που γίνεται από φόβο Θεού και αγάπη για την αλήθεια.
Καλύτερα να προσεύχεσαι με αγάπη για τον συνάνθρωπό σου, παρά να τον ελέγχεις διαρκώς.
Ρίζα κάθε αισχρής επιθυμίας στον άνθρωπο είναι ο έπαινος των συνανθρώπων μας, ενώ ρίζα σωφροσύνης ο έλεγχος των κακών μας.
Αν κανείς σε επαινεί υποκριτικά, περίμενε κάποια ώρα και κατηγορία από τον ίδιο.
Όταν επαινείσαι από το πλήθος κατ' ευδοκίαν του Θεού, μην ανακατέψεις καμιά επίδειξη σε ό,τι οικονόμησε ο Θεός, για να μην αλλάξουν τα πράγματα και πέσεις στο αντίθετο.
Οι άνθρωποι αναζητούν το Θεό και δεν μπορούν να τον βρουν, διότι δεν τηρούν τις εντολές Του. Ο Κύριος είναι κρυμμένος μέσα στις εντολές Του, και σ' εκείνους που Τον ζητούν, βρίσκεται ανάλογα με την προθυμία και την εργασία των εντολών.
Εντολή του Χριστού που εκτελείται με επίγνωση, δηλαδή με ορισμένο σκοπό, χαρίζει Θεία παρηγοριά, ανάλογη με τις οδύνες της καρδιάς.
Μερικοί, ενώ δεν τηρούν τις εντολές, νομίζουν ότι πιστεύουν ορθά. Μερικοί πάλι που τις τηρούν, περιμένουν τη Βασιλεία σαν μισθό που τους τον χρεωστεί ο Θεός. Και οι δύο βρίσκονται έξω από την αλήθεια.
Όσοι δεν λογαριάζουν ότι είναι υπόχρεοι, να τηρούν όλες τις εντολές του Χριστού, αυτοί διαβάζουν σωματικά το νόμο του Θεού και δεν καταλαβαίνουν, ούτε εκείνα που λένε, ούτε εκείνα για τα οποία δίνουν διαβεβαιώσεις. Γι' αυτό και νομίζουν ότι τάχα εκπληρώνουν τον Νόμο με τα έργα τους.
Ο Κύριος, θέλοντας να φανερώσει ότι κάθε εντολή αποτελεί χρέος μας και ότι η υιοθεσία είναι δωρεά Του, με το αίμα Του χαρισμένη στους ανθρώπους, λέει: «Όταν κάνετε όλα τα διαταγμένα σ' εσάς, να λέτε, είμαστε δούλοι τιποτένιοι και κάναμε ότι χρωστούσαμε να κάνουμε». Γι' αυτό η βασιλεία των Ουρανών δεν είναι μισθός για έργα, αλλά χάρη του Κυρίου που έχει ετοιμαστεί για τους πιστούς δούλους Του. Γιατί κανένας δούλος δεν απαιτεί σαν μισθό την ελευθερία του, αλλά ευαρεστεί τον Κύριο σαν χρεώστης και την περιμένει κατά χάρη.
Όταν με τρόπο φανερό εκτελούμε τις εντολές, παίρνουμε την ανάλογη αμοιβή μας από τον Κύριο και ωφελούμαστε ψυχικά, ανάλογα με το σκοπό της προαιρέσεως. Γιατί υπάρχει άνθρωπος, ο οποίος φανερά εκτελεί Θεϊκή εντολή, ενώ δουλεύει σε πάθος και με τους πονηρούς λογισμούς καταστρέφει την αγαθή πράξη.
Εκείνος ο οποίος πριν εργαστεί τις εντολές ζητεί τις ενέργειες του Πνεύματος, είναι όμοιος με δούλο, που μόλις αγοράστηκε, μαζί με το τίμημα, ζητεί να του δώσουν γραμμένο και το χαρτί της ελευθερίας.
Η άγνοια του πνευματικού νόμου, κάνει τον άνθρωπο να ανθίσταται στην προσαγόμενη ωφέλεια, θρασυνομένη δε η άγνοια και η αντίσταση, αυξάνει την προϋπάρχουσα κακία στην καρδιά.
Μην προσπαθείς με ελέγχους να ωφελήσεις εκείνον, που καυχιέται για αρετές. Γιατί ο ίδιος άνθρωπος, δεν μπορεί να αγαπά και την επίδειξη και την αλήθεια. Εκείνος που μισεί τον έλεγχο, έχει παραδοθεί θεληματικά στο πάθος. Εκείνος όμως, που δέχεται τον έλεγχο, είναι φανερό, ότι παρασύρεται στο πάθος από προηγούμενη κακή συνήθεια. Εκείνον που έπαψε να αμαρτάνει και ήδη μετανοεί, μην τον ελέγχεις πλέον. Αν ισχυρίζεσαι ότι τον ελέγχεις κατά Θεόν, φανέρωσε πρώτα τις δικές σου αμαρτίες.
Όπως εκείνοι που ταξιδεύουν στη θάλασσα για χάρη της ελπίδας του κέρδους, ευχαρίστως υποφέρουν τον καύσωνα του ήλιου, έτσι και εκείνοι που μισούν την κακία, αγαπούν τον έλεγχο. Γιατί η κάψα του ήλιου, είναι αντίθετη στους ανέμους και ο έλεγχος, είναι αντίθετος στα πάθη.
Ειρήνη είναι η απαλλαγή από τα πάθη, η οποία χωρίς την ενέργεια του Αγίου Πνεύματος δεν βρίσκεται.
Δεν είναι εγκρατής εκείνος που τρέφεται με λογισμούς. Ακόμη και αν είναι ωφέλιμοι, δεν είναι πιο ωφέλιμοι από την ελπίδα.
Όπως λύκος με το πρόβατο δεν συνέρχονται για να τεκνοποιήσουν, έτσι ο χορτασμός της κοιλίας, δεν συνέρχεται με τον πόνο της καρδιάς, για να γεννήσουν αρετές.
Όποιος θέλει να νικήσει τα πάθη του, δεν μπλέκεται με τα κοσμικά. Αλλιώς μοιάζει με εκείνον που προσπαθεί να σβήσει τη φωτιά με τα άχυρα.
Πρέπει να μισήσουμε τη φιλαργυρία, τη κενοδοξία και την ηδονή, ως μητέρες των κακών. Γι' αυτές τις κακίες έχομε προσταγή να μην αγαπούμε τον κόσμο, ούτε τα πράγματα του κόσμου. Όχι για να μισήσομε χωρίς διάκριση τα κτίσματα του Θεού, αλλά για να περικόψομε τις αφορμές των τριών αυτών κακιών.
Όταν δεις δύο κακούς να έχουν αγάπη ο ένας προς τον άλλον, να γνωρίζεις ότι ο ένας βοηθεί στα κακά θελήματα του άλλου.
Εκείνος που πιστεύει στα μελλοντικά (αγαθά), απομακρύνεται απροφάσιστα από τα παρόντα ευχάριστα. Εκείνος που δεν πιστεύει, γλυκαίνεται στα παρόντα (αγαθά) και γίνεται αναίσθητος.
Εκείνος που αδικείται από κάποιον και δεν ζητεί το δίκιο του από αυτόν που τον αδικεί, δείχνει ότι πιστεύει στον Χριστό και εκατονταπλάσια λαμβάνει στην παρούσα ζωή και ζωή αιώνια κληρονομεί.
/
8

Βλέπετε 1 - 33 από τα 239 αποτελέσματα