Περί...

Loading...
Άγιος Μακάριος της Όπτινα
Κοινοποίηση
Μου γράφεις ότι πολύ σε στενοχωρεί η ακαρπία των προσευχών σου. Πρόσεξε: Ο πόθος αισθητής παρηγορίας ή φανερών καρπών ή ακόμη και θείων αποκαλύψεων στην προσευχή, είναι επίσης ένα βέβαιο σημάδι υπερηφάνειας. Να προσεύχεσαι πολύ ταπεινά, πολύ απλά, ποθώντας μόνο την άφεση των αμαρτιών σου και τη σωτηρία της ψυχής σου, και πιστεύοντας πως ο Θεός θα σ’ ελεήσει, όπως ελέησε τον τελώνη.
Στην ερώτηση σου, «Πώς είναι δυνατόν ο εχθρός να προκαλεί μιαν υπέροχη, ουράνια ευωδία σ’ ένα ιερό τόπο;», απαντώ πως αυτό παραχωρείται μερικές φορές εξαιτίας της κενοδοξίας, του αυτοθαυμασμού και της υπερηφάνειας του ανθρώπου. Κάθε είδους δαιμονικοί πειρασμοί και απάτες μπορούν να επιπέσουν σ’ ένα τέτοιον άνθρωπο και να τον ταλαιπωρήσουν, αφού, αντί να ικετεύει με ταπείνωση και συντριβή το Θεό για συγχώρηση και έλεος, ζητάει παρηγορίες, χαρισματικά σημεία και ανώτερες πνευματικές δωρεές.
Κράτα τη συνείδηση σου σε συνεχή εγρήγορση και διαύγεια. Η συνείδηση είναι φωνή του Θεού. Μη ζητάς και μην περιμένεις ειδικές παρηγορίες από την προσευχή. Άφησε το θέμα στο Θεό. Εκείνος μόνο γνωρίζει αν πρέπει, πότε και πως να σου τις δώσει.

Πρέπει να σου επαναλάβω για μια ακόμα φορά: Είναι εντελώς πλανεμένη η τόσο επιπόλαιη πεποίθηση σου ότι το αίσθημα της προσευχής αποτελεί σημείο ειδικής χάριτος. Κάθε άλλο. Δεν πρόκειται παρά για δαιμονική πλεκτάνη! Μη δίνεις σημασία σε τέτοια φαινόμενα. Και μη βγάζεις βιαστικά συμπεράσματα.
Είναι επικίνδυνο να παραδεχόμαστε τα όνειρα μας σαν θείες αποκαλύψεις. Πρώτα-πρώτα αυτό μας οδηγεί στην οίηση. Σκέψου νηφάλια: Είναι ποτέ δυνατό να δέχονται θείες αποκαλύψεις μια καρδιά κι ένας νους, που βρίσκονται ολοκληρωτικά κάτω από την επήρεια τόσων άγριων παθών; Μια τέτοια παραδοχή δεν προδίδει απαράδεκτη αυτοπεποίθηση στην πνευματική υπεροχή σου; Ποιός, αλήθεια, μπορεί να θεωρήσει τον εαυτό του άξιο ενός τέτοιου χαρίσματος;
Μια ζωή η οποία βιώνεται με άμεμπτη συνείδηση και ταπεινοφροσύνη, παρέχει ειρήνη, γαλήνη και πραγματική ευτυχία. Ενώ ο πλούτος, οι τιμές η δόξα και τα μεγάλα αξιώματα, συχνά γίνονται αιτία πολλών αμαρτημάτων και η ευτυχία αυτή είναι αναξιόπιστη.
Μην ρίχνεις τις ευθύνες, για ό,τι σου συμβαίνει, σε άλλους ανθρώπους. Αν και έχουμε πάντα την τάση ν' αποδίδουμε τα προβλήματά μας στους άλλους, στην κακία ή την ανικανότητά τους, στην πραγματικότητα αυτοί δεν είναι παρά εργαλεία στα χέρια του Θεού. Εργαλεία, που τα χρησιμοποιεί, για να οικοδομήσει τη σωτηρία μας.
Αυτοί που μας απεχθάνονται, μας μαθαίνουν να υποβάλλουμε σε δοκιμασία τον εαυτόν μας. Είμαστε όντως Χριστιανοί; Αγαπάμε τους εχθρούς μας; Και μέσα από αυτήν την γνώση, να ανακαλύπτουμε την αδυναμία μας.
Μην λησμονείτε την ταπεινοφροσύνη, την οποία πρέπει να συνδέετε με κάθε καλή πράξη. Χωρίς αυτήν, οι πράξεις δεν θα μας αποφέρουν κανένα όφελος, αλλά μάλλον κακό θα μας κάνουν, κάτι που βλέπουμε να συμβαίνει σε πολλούς. Αν και νηστεύετε, αν και προσεύχεστε ή κάνετε ελεημοσύνες, αποφύγετε τη σκέψη, ότι πράττεται το καλό, σκέψη την οποία ο εχθρός προσπαθεί να σας φέρει στο μυαλό, ώστε να καταστρέψει όλους τους καρπούς και να απομακρύνει την ψυχή από τον Θεό.
Μικρά τα έργα σας, αλλά παρόλες τις αδυναμίες τους, όταν σ' αυτά προσθέτετε την μετάνοια και εξετάζετε επισταμένως τον εαυτόν σας, αυτά γίνονται δεκτά από τον Θεό, καλύτερα από τα μεγάλα έργα και τους άθλους, που επιτελούνται με αλαζονική έπαρση.
Το θέλημα του Θεού φαίνεται στις εντολές Του, τις οποίες οφείλουμε να προσπαθούμε να εκπληρώνουμε στην κοινωνία μας με τους πλησίον. Σε περίπτωση μη εκτέλεσης και παράβασης των εντολών, να εκδηλώνουμε την μετάνοιά μας. Επειδή όμως η δική μας βούληση έχει διαφθαρεί και απαιτείται πάντα να εξαναγκαστούμε στην εκτέλεση του θελήματος του Θεού, αναγκαίο είναι να ζητήσουμε και την βοήθειά Του.
Το όργανο που κόβει τις αλυσίδες και μας ελευθερώνει, είναι ο εξαγνισμένος, ο «κεκαθαρμένος» νους. Και η κάθαρση του νου γίνεται κατορθωτή με τον αδιάκοπο έλεγχο των λογισμών, με την ανάγνωση των Θείων Γραφών, με την μελέτη των βιβλίων των Θεοφόρων Πατέρων και με την εκκοπή των σωματικών ηδονών και απολαύσεων. Όλα αυτά όμως, δεν θα καταλήξουν σε κάποιο θετικό αποτέλεσμα, αν δεν καλύπτονται πάντοτε από το πέπλο της ζωντανής και αδιάλειπτης προσευχής, που παρέχει την προστασία και την ενίσχυση του Θεού.
Ο φόβος μήπως ντροπιαστείς κατά την εξομολόγηση και αυτός από την υπερηφάνεια πηγάζει. Οι στρατεύοντες εαυτόν ενώπιον του Θεού και ενώπιον μάρτυρος, ηρεμούν και λαμβάνουν άφεση αμαρτιών.
Οι Άγιοι Πατέρες συνιστούν, να μην εκθέτουμε στην εξομολόγηση, λεπτομερώς τις αισθησιακές αμαρτίες, ούτως ώστε η ενθύμηση των λεπτομερειών, να μην εκχυδαϊζει τα αισθήματα, αλλά να λέμε απλώς την εικόνα της αμαρτίας. Τις άλλες όμως αμαρτίες, αυτές οι οποίες ντροπιάζουν τον εγωισμό μας, πρέπει να τις εκθέτουμε λεπτομερέστερα, κατηγορώντας τον εαυτόν μας.
Χαρακτηριστικό της ελεημοσύνης αποτελεί η καρδιά, η οποία φλέγεται από αγάπη για κάθε πλάσμα και επιθυμεί το καλό του. Η ελεημοσύνη δεν συνίσταται μόνο στην προσφορά, αλλά και στην συμπόνοια. Όταν βλέπουμε τον συνάνθρωπό μας να κακοπαθαίνει και εμείς μπορούμε να τον βοηθήσουμε, πρέπει κατ' οιοδήποτε τρόπο να τον βοηθήσουμε.
Στην διάρκεια της κοινής Θείας λατρείας, δεν είναι σωστό να κάνει κανείς, να τραβάει την προσοχή των άλλων, κάνοντας πολυάριθμες μετάνοιες ή άκαιρα και επιδεικτικά σταυροκοπήματα. Το σημείο του σταυρού και οι μετάνοιες πρέπει να γίνονται μόνο στα σημεία εκείνα της Ακολουθίας που χρειάζεται. Τότε, εξάλλου, οι περισσότεροι από τους πιστούς που συμπροσεύχονται θα κάνουν το ίδιο και έτσι κανείς, δεν θα δώσει ιδιαίτερη προσοχή σε σένα. Σαν γενικό κανόνα πάντως στο θέμα αυτό, σου συνιστώ να ασκείς ένα διακριτικό αυτοέλεγχο στην εξωτερίκευση της ευλάβειας και της κατανύξεώς σου, κάθε φορά που βρίσκεσαι σε δημόσιο λατρευτικό χώρο. Και τον αγώνα σου αυτό για αυτοσυγκράτηση, ο Θεός θα τον δεχτεί σαν μια θυσία ταπεινώσεως.
Αμαρτάνοντας ενώπιον του Θεού, χάνουμε την γαλήνη μας. Αυτή όμως επανέρχεται με την μετάνοια, δια της ευσπλαχνίας του Θεού. Κατά τον ίδιο τρόπο, χάνουμε την γαλήνη μας, γεμίζοντας με θλίψη και εχθρευόμενοι τους ανθρώπους, όταν όμως σβήνουμε αυτή την φλόγα με την αυτομεμψία, τότε επέρχεται και η γαλήνη.
Ένας άνθρωπος που δεν έχει πίστη και ταπείνωση, δεν μπορεί να είναι πράος και ειρηνικός. Ούτε είναι δυνατόν τα λόγια και η συμπεριφορά του, να σκορπίζουν γύρω την ειρήνη.
Πρέπει όταν γνωρίσετε την ματαιότητα του κόσμου, η οποία είναι όντως άχρηστη, να την απαρνηθείτε και να την αναζητήσετε εντός σας, τα μέσα για την εκπλήρωση του θελήματος του Θεού. Όσο όμως υπηρετούμε τον κόσμο, δεν βλέπουμε το έρεβος των παθών, το οποίο σκοτεινιάζει την σκέψη μας και βρισκόμενοι σ' αυτόν τον λήθαργο, δεν ασχολούμαστε με το γεγονός, ότι ικανοποιώντας τον κόσμο, γινόμαστε παραβάτες των εντολών του Θεού και ακόμη με μερικές ασήμαντες διορθώσεις, φανταζόμαστε ότι είμαστε πραγματικοί Χριστιανοί. Εξού και κολακεύουμε ψευδώς τους εαυτούς μας και δεν ασχολούμαστε με την διδασκαλία του Σωτήρα μας Ιησού Χριστού.
Βλέποντας τις δικές σου αδυναμίες, μπορείς να κρίνεις με συγκατάβαση και τις αδυναμίες των άλλων.
Η κατανόηση της Αγίας Γραφής εξαρτάται από τον βαθμό καθαρότητας της καρδιάς μας και από την ταπεινοφροσύνη μας. Αυτό το βάθος είναι δυσθεώρητο και άπειρο. Αν μελετάς μόνο την Αγία Γραφή και δεν διαβάζεις τους Πατέρες της Εκκλησίας, τότε δεν θα μάθεις τον τρόπο ζωής τους, πως διεξάγουν τον πνευματικό πόλεμο. Θα πιστέψεις πως μπορείς μόνος σου να τα βγάλεις πέρα και δεν θα ταπεινωθείς.
Κάθε φιλία, η οποία δεν βασίζεται στην αληθινή αγάπη και ταπεινοφροσύνη και κυρίως η φιλία που βασίζεται σε κοινά πάθη, είναι σαθρή και θα καταρρεύσει...
Πρέπει να διδαχτούμε την υπομονή, όχι όταν δεχόμαστε επικρίσεις για ένα σφάλμα, αλλά όταν χωρίς να φταίμε, δεχόμαστε προσβολές και επικρίσεις.
Μην ρίχνεις τις ευθύνες, για ό,τι σου συμβαίνει, σε άλλους ανθρώπους. Αν και έχουμε πάντα την τάση ν' αποδίδουμε τα προβλήματά μας στους άλλους, στην κακία ή την ανικανότητά τους, στην πραγματικότητα αυτοί δεν είναι παρά εργαλεία στα χέρια του Θεού. Εργαλεία, που τα χρησιμοποιεί, για να οικοδομήσει τη σωτηρία μας.
Γνωρίσματα της ταπεινοφροσύνης και της υπερηφάνειας, ας είναι για σένα τα ακόλουθα: η υπερηφάνεια όλους τους κατακρίνει, τους μέμφεται και βρίσκει μέσα τους τη μαυρίλα, ενώ η ταπεινοφροσύνη βλέπει μόνο τη δική σου κακία και δεν τολμά να κρίνει κανέναν.
Ο πιο σύντομος δρόμος για να αποκτήσεις ταπεινοφροσύνη είναι η αυτομεμψία.
Το ταπεινό φρόνημα και η αυτομεμψία, είναι που θα κάνουν τους έσχατους να γίνουν πρώτοι. Όλη η ανθρώπινη δυστυχία είναι αποτέλεσμα της υπερηφάνειας.
Γνωρίσματα της ταπεινοφροσύνης και της υπερηφάνειας, ας είναι για σένα τα ακόλουθα: η υπερηφάνεια όλους τους κατακρίνει, τους μέμφεται και βρίσκει μέσα τους τη μαυρίλα, ενώ η ταπεινοφροσύνη βλέπει μόνο τη δική σου κακία και δεν τολμά να κρίνει κανέναν.
Το να μην εμπιστεύεσαι τον εαυτόν σου και να μην ακολουθείς τη λογική και το θέλημά σου, είναι η οδός προς την ταπεινοφροσύνη. Χωρίς αυτήν άλλωστε, ακόμα και και κάτι καλό να πράξουμε, αυτό δεν είναι ευχάριστο στον Θεό.
Μην λησμονείτε την ταπεινοφροσύνη, την οποία πρέπει να συνδέετε με κάθε καλή πράξη. Χωρίς αυτήν, οι πράξεις δεν θα μας αποφέρουν κανένα όφελος, αλλά μάλλον κακό θα μας κάνουν, κάτι που βλέπουμε να συμβαίνει σε πολλούς. Αν και νηστεύετε, αν και προσεύχεστε ή κάνετε ελεημοσύνες, αποφύγετε τη σκέψη, ότι πράττεται το καλό, σκέψη την οποία ο εχθρός προσπαθεί να σας φέρει στο μυαλό, ώστε να καταστρέψει όλους τους καρπούς και να απομακρύνει την ψυχή από τον Θεό.
Πότε θα υποχρεώσεις τον εαυτόν σου να σκεφτεί, ότι δεν σε ενδιαφέρει τι λένε και τι σκέπτονται οι άλλοι για σένα; Ο ταπεινόφρων, είναι πάντα γαλήνιος και ήρεμος και μέχρι να το πετύχουμε αυτό, απαιτείται δεξιοτεχνία μεγάλη. Για κάθε συμβάν που σε συγκλονίζει, ομολόγησε την αδυναμία σου και μέμψου τον εαυτόν σου και όχι του άλλους.
Χωρίς αυτομεμψία, ταπεινοφροσύνη, υπομονή και αγάπη, δεν είναι δυνατόν να σωθείτε. Με τα μέσα αυτά και οι μάχες διευκολύνονται και του εχθρού τα δόλια σχέδια αποτρέπονται.
Αν δεν έχεις κάποιον που να μπορεί να τροφοδοτήσει ή να μπορείς να του ανοίξεις την καρδιά σου, καλύτερα να διαβάσεις βιβλία και να τραφείς μ' αυτά, επικαλούμενος την βοήθεια του Θεού.
Για την προσευχή στην Εκκλησία, γνωρίζετε ότι αυτή είναι ανώτερη της κατ' οίκον προσευχής, επειδή αυτή αναπέμπεται από έναν ολόκληρο Ναό γεμάτο ανθρώπους, μεταξύ των οποίων μπορούν να υπάρχουν και αγνότατες προσευχές, που αναπέμπονται προς τον Θεό από ταπεινόφρονες καρδιές, τις οποίες αυτός θα δεχτεί σαν ευωδιαστό θυμίαμα. Μαζί με αυτές, θα γίνουν δεκτές και οι δικές μας προσευχές, μολονότι ανίσχυρες και ασήμαντες.
/
3

Βλέπετε 1 - 33 από τα 76 αποτελέσματα