Περί...

Loading...
Άγιος Ισίδωρος ο Πηλουσιώτης
Βιογραφία
Κοινοποίηση
Αφού μια γυναίκα αγέρωχη ντύθηκε σκανδαλωδώς, καλεί κοντά της, αυτούς που θα την δουν και είναι σαν να προσέφερε ένα ποτήρι γεμάτο δηλητήριο στους περαστικούς. Αδιάφορο αν κανείς δεν το ήπιε, αυτή όμως είναι ένοχος.
Η ελεημοσύνη πρέπει να προσφέρεται αδιακρίτως προς όλους, αρκεί να υπάρχει ανάγκη.
Τώρα που πήρες την εξουσία, μπορείς να γίνεις περισσότερο φημισμένος και αξιοζήλευτος, αν δεν εκδικηθείς αυτούς που σε αδίκησαν. Αλλά περισσότερο πρέπει να ξεχάσεις όλους όσους σε λύπησαν, τώρα που η αρχή της εξουσίας σου παρέχει τη δύναμη να τιμωρείς.
Ντύσου την πανοπλία της Αγίας Γραφής. Μελετώντας καθημερινά τον λόγο του Θεού, θα μένεις άτρωτος από τις επιθέσεις της αμαρτίας.
Υπερήφανο ονομάζουμε αυτόν, που μεγαλοφρονεί για όσα πλεονεκτήματα έχει, περιφρονώντας τους άλλους.
Τίποτα δεν σώζει τόσο σίγουρα τον άνθρωπο, όσο η βαθειά ταπεινοφροσύνη. Αυτή είναι ο θρόνος της αγάπης και όλων των αρετών.
Είναι μεγάλη ειρωνεία ο άνθρωπος να είναι παρθένος στα γεννητικά του όργανα και να μην είναι παρθένος στις υπόλοιπες αισθήσεις του.
Ζωή χωρίς λόγια, φέρνει καλύτερα αποτελέσματα, παρά λόγια χωρίς ανάλογη ζωή.
Σε τίποτα δεν ωφελεί η νηστεία από τα φαγητά εκείνους, που δεν νηστεύουν με όλες τους τις αισθήσεις. Γιατί αυτός που αγωνίζεται σε όλα, πρέπει να είναι εγκρατής.
Αν νηστεύετε μην υπερηφανεύεστε, διαφορετικά καλύτερα να τρώτε κρέας. Γιατί περισσότερο συμφέρει τον άνθρωπο να τρώει κρέας, παρά να είναι υπερήφανος και αλαζόνας.
Τους νέους πρέπει να τους νουθετούμε και όχι να τους θέλγουμε! Γιατί το ένα (δηλ. η νουθεσία), έχει λεχθεί από τη θέση του νου, ενώ το άλλο (δηλ. τα θέλγητρα) από το ότι οδηγεί σ' αυτό που θέλει, ή από το ότι θέλει να οδηγείται. Πρέπει, λοιπόν, να τους απομακρύνουμε απ' αυτό που θέλουν και να τους οδηγούμε σ' αυτό που πρέπει και να τους διδάσκουμε να προσηλώνονται στην αρετή, και να απομακρύνονται από την κακία. Γιατί η πρώτη γεννά στεφάνια, ενώ η δεύτερη κολάσεις.
Δεν πρέπει να εντυπωσιάζεις τους ακροατές σου με τα λόγια, αλλά με τη ζωή σου να υποτάσσεις εκείνους που επιθυμούν τη θέωση.
Ο Κύριος κατέβαλλε φόρο στον Καίσαρα, παρέχοντας μας τον νόμο, να είμαστε υπάκουοι στην εξουσία, όταν αυτό καθόλου δεν εμποδίζει την εντιμότητα.
Πρέπει να χαρακτηρίζουμε κενόδοξο τον καθένα, που θέλει να τον δοξάζουν και να τον τιμούν για πράγματα που δεν κάνει.
Δεν έχεις ικανότητα πρόγνωσης, ώστε να γνωρίζεις τα όσα επιφυλάσσονται κατά την Κρίση. Μην καταδικάζεις λοιπόν τους συνανθρώπους σου πριν απ' αυτή, διότι δεν είσαι εσύ ο καρδιογνώστης. Είσαι και εσύ άνθρωπος και περιμένεις να οδηγηθείς και εσύ στό φοβερό βήμα του Χριστού, για ν' ακούσεις την απόφαση. Μην αρπάζεις λοιπόν εκ των προτέρων την κρίση του Θεού, αλλά μάλλον να παρακινείς σε μετάνοια και όχι στην απογοήτευση αυτούς που αμαρτάνουν.
Το βάρος των θλίψεων που υπομένουμε για τον Κύριο, δεν είναι τίποτε άλλο, παρά το βάρος της δόξας που μας αναμένει.
Αυτός που κινείται μέσα στο θόρυβο και θέλει να γνωρίσει τα Ουράνια, ξεχνά ότι αυτό που φυτρώνει ανάμεσα στα αγκάθια, πνίγεται μαζί με αυτά. Και αυτός που δεν ησυχάζει, δεν μπορεί να γνωρίσει τον Θεό.
Ο γάμος είναι για τη γη, η παρθενία είναι για τον ουρανό και η πορνεία για τον άδη.
Ο διάβολος δεν γνωρίζει ό,τι υπάρχει στην διάνοια του ανθρώπου, αυτό το γνωρίζει μόνο ο Θεός. Ο διάβολος προσπαθεί από τις κινήσεις του σώματος να βρει τα θελήματα της ψυχής.
Το σώμα φίλε μου, χρειάζεται τροφή και όχι τρυφή, ολιγάρκεια και όχι αφθονία, αυτάρκεια και όχι πολυτέλεια. Γιατί αυτές ωφελούν την ψυχή και το σώμα και δίνουν υγεία, δύναμη και ευεξία. Σε διαφορετική περίπτωση, καταστρέφεται η υγεία και προκαλούνται φρικτές ασθένειες, γεμάτες πόνο.
Η αρετή είναι πράγμα:

Α) αναγκαίο
Β) συμφέρον
Γ) καλό
Δ) πρέπον
Ε) ωφέλιμο και
ΣΤ) χρήσιμο.

Είναι αναγκαίο, γιατί τίποτε δεν είναι πιο αναγκαίο, από το να διοικείσαι ορθά.
Είναι συμφέρον, γιατί οδηγεί στην μακαριότητα.
Είναι καλό, γιατί λαμπρύνει αυτούς που την έχουν.
Είναι πρέπον, γιατί κοσμεί αυτούς που την έχουν αποκτήσει.
Είναι ωφέλιμο, γιατί ο σκοπός της λυτρώνει από τους κόπους και
Είναι χρήσιμο, γιατί τίποτε δεν είναι χρησιμότερο απ' αυτό.
Θα συμφωνήσω μαζί σου, ότι το να αμύνεται κανείς δεν είναι άδικο, αλλά πρέπει και εσύ να συμφωνήσεις, ότι δεν είναι και φιλοσοφημένο. Αυτό που λες θα ήταν λογικό, αν ήταν εύκολο και χωρίς πολλές περιπλοκές. Αν όμως, πριν να δικαιωθεί κανείς, αδικείται χίλιες φορές, τότε είναι καλύτερα να μην προσθέτει στην αδικία που του έγινε και άλλο κακό. Σου φαίνεται ότι μιλάω με αινίγματα; Θα προσπαθήσω λοιπόν να σου εξηγήσω: Σκέψου, αν θελήσει κανείς να αμυνθεί, τι χρειάζεται να πάθει. Πρώτα τον πλημμυρίζει ο θυμός και μετά τον διαλύει η οργή. Γιατί πρώτα φέρνει στο μυαλό του αυτό που έπαθε και μετά οργίζεται και επιθυμεί την ανταπόδοση. Τρίτο, προκαλεί ταραχή γύρω του. Τέταρτο, κάνει χίλιους δύο λογισμούς. Πέμπτο, τον πιάνει δέος και τρεμούλα και αγωνία γιατί τον τρώει ο θυμός και τον συγκλονίζει ο φόβος για το πώς θα πετύχει την αντεπίθεσή του. Δεν σου φαίνεται λοιπόν, πως τιμωρείται αυτός ο ίδιος, πριν τιμωρήσει τον άλλον; Ενώ αυτός που φιλοσοφεί απαλλάσσεται από όλα αυτά. Φυσικά! Είναι κύριος της κατάστασης και εκεί τελειώνει το πράγμα. Με τον άλλο δεν είναι έτσι, χρειάζεται να βρει κατάλληλο χρόνο, τόπο, πονηριά και κακία, όπλα και μεθόδους, κολακεία και δουλικότητα και υποκρισία. Βλέπεις πόσο δύσκολη είναι η κακία ενώ η αρετή είναι εύκολη; Πόσο η μια είναι γεμάτη φασαρίες ενώ η άλλη ατάραχη; Και όσο ο πονηρός άνθρωπος τα παθαίνει αυτά, άλλο τόσο απολαμβάνει γαλήνη αυτός που επιλέγει την αρετή. Επιπλέον, αυτός που αντεπιτίθεται, ανοίγει ένα φαύλο κύκλο έχθρας, ενώ αυτός που φιλοσοφεί βάζει γρήγορα στην έχθρα ένα τέλος. Γι' αυτόν τον λόγο ημερεύει και τον άλλο, που είναι ανόητος, και τον προκαλεί να γίνουν φίλοι...
Το να λέει κανείς ότι αυτό δεν είναι τίποτε (για μια μικρή αμαρτία), αυτό έκανε να εισαχθεί η κακία στη ζωή του...
Το ανθρώπινο γένος περισσότερο υπόκεινται στον διάβολο με την σαρκική ασέλγεια, παρά με οποιαδήποτε άλλη αμαρτία.
/
1

Βλέπετε όλα τα αποτελέσματα