Περί...

Loading...
Άγιος Ισαάκ ο Σύρος
Βιογραφία
Κοινοποίηση
Ανόητος είναι εκείνος, που προσπαθεί διαρκώς, πως θα κερδίσει τα της πρόσκαιρης ζωής.
Οι μωροί και οι ανόητοι, προτιμούν μάλλον την εδώ μικρή ανάπαυση, παρά την Βασιλεία των Ουρανών, μην γνωρίζοντας, ότι καλύτερα είναι να υποφέρει και να αγωνίζεται πνευματικά, παρά να αναπαύεται σε στρωμνή βασιλική και να κατακριθεί έτσι ως ράθυμος.
Να μην ξεχωρίζεις τον πλούσιο από τον φτωχό και να μην θέλεις να μάθεις τον άξιο από τον ανάξιο, αλλά να είναι για σένα όλοι οι άνθρωποι ίσοι στο αγαθό.
Μην προσεύχεσαι να γίνουν τα δικά σου θελήματα,
αλλά προσευχήσου να γίνεται το θέλημα του Κυρίου σε σένα.
Ας καταδιώκεσαι εσύ, μην καταδιώκεις... Ας σταυρώνεσαι εσύ, μην σταυρώνεις... Ας αδικείσαι εσύ, μην αδικήσεις... Ας συκοφαντείσαι εσύ, μην συκοφαντείς... Γίνε καλοσυνάτος και όχι αυστηρός με το κακό. Μην μισήσεις τον αμαρτωλό... Θυμήσου ότι και εσύ είσαι κοινωνός της γήινης φύσεως και να ευεργετείς όλους.
Όταν σε προσβάλλουν να μην οργίζεσαι, ούτε να ανταποδίδεις κακό αντί κακού σε κανέναν, αλλά να τους αφήνεις στη δίκαιη κρίση του Θεού.
Υπάρχει μόνο μια αμαρτία, η αμαρτία δηλαδή το να είσαι αναίσθητος, μπροστά στον Αναστάντα Κύριο.
Η αμοιβή, δεν δίνεται για τον κόπο της ενάρετης εργασίας, αλλά για την ταπείνωση που συνοδεύει και εκπηγάζει από την εργασία αυτήν. Όποιος περιφρονεί την ταπείνωση χάνει την αμοιβή της εργασίας του.
Ο Κύριος είναι σπλαχνικός και δίνει τη Χάρη Του σ' αυτούς που τη ζητάνε μ' επιμονή. Τον μισθό τον δίνει, όχι ανάλογα με τη δουλειά που κάναμε, αλλά με την προθυμία που δείξαμε.
Όταν κάνεις ένα καλό σε κάποιον, μην περιμένεις ανταμοιβή από μέρους του και έτσι, θα λάβεις αμοιβή από το Θεό και για τα δύο: και για το καλό που έκανες και γιατί δεν ζήτησες αναγνώριση. Και αν σου είναι δυνατό, ούτε για τη μέλλουσα ανταμοιβή να κάνεις το καλό, γιατί η αληθινή αγάπη του Θεού, δεν γνωρίζει τι θα πει ανταμοιβή.
Γιατί το Θεό, που με αγάπησε τόσο πολύ, να τον λυπήσω τόσο πολύ; Αυτή είναι η κόλαση του αμαρτωλού...
Η αμέλεια (που δείχνουμε στον πνευματικό αγώνα) κινείται εναντίον μας, συνήθως από τούτες τις δύο αιτίες: ή από το χορτασμό και το βάρος του στομάχου, ή από τις πολλές απασχολήσεις μας. Διότι και τα δύο αυτά βαραίνουν το νου και χαλαρώνουν την εγρήγορση των αισθήσεων.
Στους αμελείς στα πνευματικά, ο σατανάς ενεργεί σφοδρούς πειρασμούς για να δειλιάσουν και να παραιτηθούν από τον αγώνα.
Δεν γινόμαστε αμαρτωλοί όταν κάνουμε την αμαρτία, αλλά όταν δεν την μισήσουμε και δεν μετανοιώσουμε γι' αυτήν.
Όποιος ένοιωσε τις αμαρτίες του, είναι ανώτερος από εκείνον που ανασταίνει νεκρούς με την προσευχή του. Και όποιος θεωρεί τις αμαρτίες του μικρές, πέφτει σε χειρότερες...
Του ανθρώπου που φοβείται τις αμαρτίες, ο Κύριος διαφυλάττει τα διαβήματα και σε περίπτωση ολισθήματος, θα τον προφθάσει το έλεος του Θεού.
Είναι αδύνατον να αφήσει κανείς με άλλον τρόπο τη συνήθεια της αμαρτίας, παρά αν αποκτήσει έχθρα προς αυτήν. Και αδύνατον να πετύχει κανείς τη συγχώρεση των αμαρτιών του, εάν δεν τις εξομολογηθεί. Διότι η μεν έχθρα της αμαρτίας, είναι ένδειξη αληθινής ταπείνωσης, ενώ η εξομολόγηση είναι ένδειξη κατάνυξης, που προκύπτει στην καρδιά από αισχύνη.
Όποιος δεν απομακρύνεται εκούσια από τις αιτίες των παθών, παρασύρεται ακούσια από την αμαρτία. Αυτά είναι τα αίτια της αμαρτίας: Το κρασί, οι γυναίκες, ο πλούτος και η σωματική ευεξία. Αυτά δεν είναι από τη φύση τους αμαρτίες, αλλά η φύση εξαιτίας τους κλίνει προς τα αμαρτωλά πάθη. Γι' αυτό πρέπει ο άνθρωπος να προφυλάσσεται από αυτά με μεγάλη προσοχή. Εάν συνεχώς έχεις στο νου σου την αδυναμία σου, δεν θα υπερβείς τα όρια της προφυλάξεως.
Ο αγωνιζόμενος, όσες φορές πέσει στην αμαρτία, σηκώνεται και συνεχίζει τον αγώνα του. Αντίθετα ο δούλος της αμαρτίας, μηχανεύεται τρόπους για την απόλαυσή της και δεν παύει, από του να αμαρτάνει.
Η γλυκύτητα της αμαρτίας είναι ψευτική και πρόσκαιρη. Μόνο κοντά στο Θεό θα βρεις πραγματική παρηγοριά και καταφύγιο.
Η λύπη που μπαίνει στην καρδιά από την αμαρτία απέναντι στην αγάπη, είναι οξύτερη από κάθε πραγματική κόλαση.
Ο ασθενής στη ψυχή που διορθώνει τους άλλους, είναι σαν τον τυφλό που δείχνει τον δρόμο σε άλλους.
Με γεμάτο στομάχι, δεν είναι δυνατό να γνωρίσεις τα μυστήρια του Θεού. Όπως ακριβώς το σύννεφο κρύβει το φως του ήλιου και της σελήνης, έτσι και οι «ατμοί» της κοιλιάς κρύβουν τη σοφία του Θεού από την ψυχή.
Δεν πρέπει με πολλά φαγητά να τρέφεις το σώμα σου, γιατί όταν γεμίζει η κοιλιά, οδηγείσαι σε πνευματικό ύπνο...
Χρωστάς χρυσάφι στο Θεό; Δεν δέχεται να Του δώσεις μαργαριτάρι. Έχασες για παράδειγμα, την αγνεία σου; Ο Θεός δεν δέχεται από σένα ελεημοσύνη, όσο επιμένεις στην πορνεία. Σου ζητάει τον εξαγνισμό του σώματος, επειδή αυτή την εντολή αθέτησες, νικημένος από το φθόνο του διαβόλου. Τι και αν πολεμάς τον ύπνο αγρυπνώντας; Τι και αν καταγίνεσαι με τη νηστεία; Καθόλου δεν θα σε ωφελήσουν αυτά ενάντια σ΄ εκείνο το πάθος. Γιατί κάθε αρρώστια, είτε ψυχική είτε σωματική, με τα δικά της και κατάλληλα φάρμακα θεραπεύεται.
Για να νικήσεις το πάθος της πορνείας πρέπει ν' αποφεύγεις συστηματικά τις κοσμικές συναναστροφές. Μην ξεχνάς ότι η φύση μας έχει μέσα της την ορμή για τεκνογονία, που φουντώνει από την απρόσεκτη συμπεριφορά μας με τις γυναίκες. Άλλη ζημιά προκαλούν στην ψυχή οι πειρασμοί που έρχονται από πράγματα που βρίσκονται μακριά μας, και άλλη, πολύ σοβαρότερη βλάβη, προξενούν στην ψυχή μας οι λογισμοί που μας έρχονται όταν ο πειρασμός είναι κοντά μας. Όταν η φωτιά είναι μακριά δεν μας βλάπτει πολύ, όταν όμως είναι κοντά, τότε η ζημιά είναι σίγουρη. Για να κρατήσουμε το σώμα μας καθαρό από τους σαρκικούς μολυσμούς, πρέπει να προσέχουμε πολύ τα ερεθίσματα. Γιατί δε βλάπτει η ροπή για την τεκνογονία, που έβαλε ο Θεός στον άνθρωπο, αλλά η εκτροπή. Τη ροπή όμως αυτή ο άνθρωπος πρέπει να τη δαμάζει και να την οδηγεί στο καλό. Γιατί αν αφήσει τον εαυτό του χωρίς χαλινάρι, τότε θα καταντήσει χειρότερος και από τα άλογα ζώα. Ο Θεός τα έκανε όλα «καλά λίαν», αλλά ο άνθρωπος ξέφυγε από το σωστό δρόμο και άφησε το σώμα του ελεύθερο να ικανοποιείται όπως εκείνο θέλει, και όχι όπως προστάζει το θέλημα του Θεού. Τα ποτά, τα πολλά φαγητά και η απρόσεκτη συναναστροφή με γυναίκες ανάβουν τη φλόγα των κακών επιθυμιών και το σώμα αγριεύει, χάνοντας τη φυσική του ημερότητα και απλότητα. Πολλές φορές νομίζουμε ότι με την άσκηση και την προσευχή έχουμε φτάσει σε υψηλά μέτρα αρετής. Τότε ακριβώς επιτρέπει ο Θεός τους σαρκικούς πειρασμούς για να ταπεινωθούμε. Χρειάζεται βία, γιατί η σάρκα δεν υποτάσσεται εύκολα. Ο αγώνας είναι δύσκολος, αλλά με τη βοήθεια του Κυρίου θα νικήσουμε. Ο κόπος και ο αγώνας μας, ο σκληρός και δύσκολος, θα αμειφθεί από τον Θεό. Οι θλίψεις και οι στεναχώριες θανατώνουν τα σαρκικά πάθη. Το σώμα μας, όπως και η ψυχή μας, δεν είναι αμαρτωλά, αλλά οι κακές επιθυμίες και οι σαρκικοί μολυσμοί τα μολύνουν. Η άσκηση, η ταλαιπωρία του σώματος και η προσευχή βοηθούν στην πνευματική ανύψωση. Όσο περισσότερο αγαπάμε την ανάπαυση, τόσο περισσότερο δίνουμε τόπο στα πάθη. Γιατί, όταν ταλαιπωρείται το σώμα με κόπους και με θλίψεις, οι πονηροί λογισμοί υποχωρούν. Όταν ο άνθρωπος θυμάται τις αμαρτίες του και μετανοεί γι' αυτές, τότε ο Θεός προνοεί γι' αυτόν και του αυξάνει την αρετή. Όσο περισσότερο κανείς βιάζει τον εαυτό του, τόσο περισσότερο ο Θεός τον ευλογεί, χαρίζοντας σ' αυτόν τη χαρά της αρετής. Κάθε χαρά, που δεν προέρχεται από την αρετή, τροφοδοτεί τα πάθη της σάρκας. Καλύτερα να πεθάνουμε παρά να χωριστούμε από το Θεό μας, που μας χαρίζει τόσα δώρα, και προπαντός την καθαρότητα της ψυχής και τη σωφροσύνη. Τι να την κάνει κανείς τη ζωή, όταν είναι μακριά από το Θεό; Χίλιες φορές να υπομείνει τις ταλαιπωρίες του σώματος, παρά να υποχωρήσει στις παράνομες και αμαρτωλές επιθυμίες του.
Κανένα πράγμα δεν μας ελευθερώνει από τον δαίμονα της πορνείας (και ακολασίας), όσο το να περιποιούμαστε τους ασθενείς στις ανάγκες τους.
Ακηδία σημαίνει, να μην φροντίζουμε για τη σωτηρία της ψυχής μας με την προσευχή, τη νηστεία και τ΄άλλα αγιαστικά μέσα της Εκκλησίας μας.
/
17

Βλέπετε 529 - 557 από τα 557 αποτελέσματα