Περί...

Loading...
Άγιος Ιωάννης της Κλίμακος
Βιογραφία
Κοινοποίηση
Οι ονειδισμοί αποπλύνουν την ψυχή από τα πάθη. Σ' αυτό ας σε πείσει και οι φράσεις που χρησιμοποιεί ο λαός. Μερικοί κοσμικοί δηλαδή, όταν εξυβρίσουν κάποιον κατά πρόσωπον, λέγουν με καύχηση: «Τον τάδε τον έλουσα»! Και αυτό αποτελεί πραγματικότητα.
Όταν σε περιγελούν να σιωπάς και να δέχεσαι με ευχαρίστηση τους καυστήρες αυτούς, που σου προξενούν στην ψυχή ολόλαμπρη αγνότητα.
Μακάριος όποιος, ενώ κάθε μέρα κακολογείται και εξουθενείται, για την αγάπη του Κυρίου, βιάζει τον εαυτόν του και υπομένει. Μαζί με τους Μάρτυρες αυτός θα χορεύει και μεταξύ των Αγγέλων θα παρουσιαστεί με παρρησία.
Αν ανοίξεις την καρδιά του είρωνα και ερευνήσεις την ψυχή του, θα αντικρίσεις την πονηριά.
Συνήθως έχει επικίνδυνη κατάληξη, το να πολυλεπτολογούμε και να ερευνούμε πράγματα, που υπερβαίνουν τις δυνάμεις μας!
Όσοι επιθυμούν να μάθουν το θέλημα του Κυρίου (γιατί δεν γνωρίζουν πως να αντιμετωπίσουν μια κατάσταση), αφού προσευχηθούν με πίστη και απονήρευτη απλότητα, ας ερωτήσουν με ταπείνωση καρδίας και αδίστακτο λογισμό τους γέροντες ή και τους αδελφούς ακόμη και ας δεχθούν τις συμβουλές τους σαν να είναι από το στόμα του Θεού, έστω και εάν είναι αντίθετες προς το θέλημά τους∙ έστω και εάν δεν είναι και τόσο πνευματικοί οι ερωτηθέντες∙ διότι δεν είναι άδικος ο Θεός να αφήσει να πλανηθούν ψυχές, που με πίστη και ακακία ταπεινώθηκαν εμπρός στην συμβουλή και στην κρίση του πλησίον. Ακόμη και ανίδεοι εάν είναι αυτοί που ερωτώνται, εκείνος που απαντά με το στόμα τους είναι ο άϋλος και αόρατος Θεός.
Αποκρύπτει πολλές φορές ο Θεός από τα μάτια μας και τα καλά που έχουμε αποκτήσει. Ήρθε όμως αυτός που συνηθίζει να επαινεί, ή μάλλον να πλανά (ο διάβολος) και με τους επαίνους, μας άνοιξε τα μάτια. Και μόλις αυτά άνοιξαν, εξαφανίστηκε από μέσα μας ο πνευματικός πλούτος...
Γνώρισμα των ευσεβών είναι να δίνουν στον καθένα που ζητάει. Γνώρισμα των ευσεβεστέρων είναι να δίνουν και σε εκείνον που δεν ζητάει. Αλλά το να μην διεκδικεί κάποιος, αυτό που του αφαίρεσαν και μάλιστα όταν έχει τη δύναμη, ε... αυτό είναι γνώρισμα μόνο των Αγίων.
Μακάριος εκείνος που απέκτησε τέτοιο πόθο προς τον Θεό, όπως έχει ο μανιώδης εραστής προς την ερωμένη του. Μακάριος εκείνος που φοβήθηκε τον Κύριο, όσο οι υπόδικοι τον δικαστή. Μακάριος εκείνος που έδειξε τόση επιμέλεια και φροντίδα στα πνευματικά, όσο οι ευγνώμονες δούλοι στον κύριο τους. Μακάριος εκείνος που την ώρα της προσευχής, ίσταται εμπρός στον Κύριο, όπως οι υπηρέτες εμπρός στον βασιλιά. Μακάριος εκείνος που προσπαθεί συνεχώς να περιποιείται και να αναπαύει τον Κύριο, όπως έτυχε να περιποιηθεί και να αναπαύσει ανθρώπους.
Την ώρα που εξομολογείσαι, να είσαι και στην συμπεριφορά και την όψη και τον λογισμό σκυφτός σαν κατάδικος και αν μπορείς βρέξε με δάκρυα τα πόδια του πνευματικού ιατρού, σαν να είναι του Χριστού.
Την ψυχή που συνηθίζει να εξομολογείται, η σκέψη της εξομολογήσεως, την συγκρατεί σαν χαλινάρι και δεν την αφήνει να αμαρτήσει. Αντίθετα οι αμαρτίες που δεν σκέφτεται κάποιος να τις εξομολογηθεί, συνεχώς σαν σε σκοτάδι, τις διαπράττει άφοβα.
Είναι μεγάλο πράγμα, το να αποδιώξεις από την ψυχή σου, τον έπαινο των ανθρώπων. Μεγαλύτερο όμως είναι, το να αποδιώξεις τον έπαινο των δαιμόνων.
Τη δύναμη να ξεπερνούν τους επαίνους χωρίς να βλαφτούν, την έχουν μόνο οι Άγιοι.
Ο ανόητος άνθρωπος, ψάχνει να ανακαλύψει τις ελλείψεις και τα ελαττώματα των άλλων, ενώ ο σώφρων τις αρετές τους.
Κανείς ας μην προβάλλει αδυναμία στην εκτέλεση των εντολών του Ευαγγελίου, γιατί υπήρξαν άνθρωποι, που έπραξαν και παραπάνω από αυτές.
Όποιος αποκρούει τον έλεγχο του άλλου, είτε είναι δίκαιος, είτε είναι άδικος, αυτός αρνήθηκε την σωτηρία του. Ενώ εκείνος που τον δέχεται, είτε με δυσκολία, είτε με ευκολία (ενθυμούμενος τα αμαρτήματά του), θα πετύχει την άφεση των πταισμάτων του. Όποιος αποκρούει τους ελέγχους των άλλων, φανερώνει ότι πάσχει από το πάθος της υπερηφανείας
Όταν μας δαγκώνουν οι έλεγχοι και οι επιπλήξεις των άλλων, αν ενθυμούμαστε τα αμαρτήματά μας.
Μην εκπλήττεσαι βλέποντας και τους προσφιλείς σου να σε εχθρεύονται (επειδή τους ελέγχεις). Διότι οι επιπόλαιοι γίνονται όργανα (και όπλα) των δαιμόνων και μάλιστα εναντίον των εναρέτων, που είναι εχθροί των δαιμόνων.
Ο κενόδοξος είναι ένας Χριστιανός ειδωλολάτρης. Εξωτερικά δείχνει πως λατρεύει το Θεό, στην πραγματικότητα όμως επιδιώκει να αρέσει στους ανθρώπους και όχι στον Θεό.
Όταν λάβεις θέση σε πλούσιο τραπέζι, φέρε μπρος σου την μνήμη του θανάτου και της Κρίσεως. Ίσως έτσι να συγκρατήσεις λίγο το πάθος. Και ενώ πίνεις, μην πάψεις να θυμάσαι το όξος και τη χολή του Δεσπότου σου. Έτσι ή θα εγκρατευτείς ή τουλάχιστον αν δεν εγκρατευτείς, θα ταπεινωθείς, αναστενάζοντας (συγκρίνοντας την πολυφαγία σου με το πάθος του Χριστού).
Θλίβε την κοιλιά και οπωσδήποτε θα κλείσεις και το στόμα, γιατί η γλώσσα ισχυροποιείται από τα πολλά φαγητά.
Εάν το όριο της γαστριμαργίας είναι να πιέζει κανείς τον εαυτόν του να φάει και χωρίς να έχει όρεξη, τότε το όριο της εγκρατείας είναι και όταν πεινά, να συγκρατεί τη φύση του, παρόλο που δεν είναι ένοχη σε τίποτε.
Μην παίρνεις θάρρος και νομίζεις, ότι λόγω της εγκρατείας σου θα σωθείς από την πτώση. Κάποιος χωρίς να τρώει (διάβολος), έπεσε από τον ουρανό.
Εγκρατής είναι αυτός που ζει μέσα στους πειρασμούς και τις παγίδες και τους θορύβους του κόσμου και αγωνίζεται με όλη του τη δύναμη να μιμηθεί τη ζωή εκείνων, που είναι απαλλαγμένοι από τους θορύβους του κόσμου.
Ας προσέξωμε, μήπως αναπληρώνουμε την ολιγοφαγία με πολυϋπνία, διότι αυτό είναι έργο αφροσύνης.
Ο γευσάμενος των άνω, ευχερώς των κάτω καταφρονεί, ο δε εκείνων άγευστος, επί προσκαίροις αγάλλεται.

(Όποιος γεύτηκε τα ουράνια (αγαθά), αυτός εύκολα καταφρονεί τα επίγεια. Εκείνος όμως που δεν γεύτηκε τα ουράνια, αγάλλεται και χαίρεται με τα γήινα υπάρχοντά του.)
Εάν κάποιος επιθυμεί και θέλει να διαπιστώσει την πραγματική αγάπη που έχει, ας το βεβαιωθεί με το εξής: Να παρατηρήσει εάν πενθεί με τα σφάλματα του πλησίον του και εάν χαίρεται για την πρόοδο και τα χαρίσματά του.
Αυτός που θέλει να μιλήσει για την αγάπη, είναι σαν να επιχειρεί να μιλήσει, για τον ίδιο το Θεό.
Η αρετή της αγάπης είναι ανώτερη από την αρετή της προσευχής, διότι η προσευχή είναι μία από τις επιμέρους αρετές, ενώ η αγάπη τις περικλείει όλες.
/
12

Βλέπετε 1 - 33 από τα 380 αποτελέσματα