Περί...

Loading...
Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος
Βιογραφία
Κοινοποίηση
Δεν πληγώνει την ψυχή μας τόσο η φύση των συμφορών που δοκιμάζουμε, όσο την πληγώνουν εκείνοι, οι οποίοι μας εμπαίζουν για τις συμφορές μας.
Όταν εμπαιχθούμε και πάθουμε πολλά κακά και υπομείνουμε γενναίως τους εμπαιγμούς, επισύρουμαι πολύ μεγαλύτερη εύνοια του δικαίου Θεού προς εμάς.
Και αν θέλεις να μάθεις τους εμπαιγμούς και τις ειρωνείες που εξαπέλυαν εναντίον Του (Χριστού), κάτι που ξεχωριστά πληγώνει τις ψυχές μας, άκουσε πρώτα όσες έρχονταν από τους συγχωριανούς του: ''Δεν είναι αυτός, ο γιός του μαραγκού, που εμείς ξέρουμε τον πατέρα και την μητέρα και τα αδέρφια του είναι ανάμεσά μας;''. Περιπαίζοντάς τον για την καταγωγή του, έλεγαν: ''Είναι από την Ναζαρέτ... Ερεύνησε και θα δεις, ότι Προφήτης από την Γαλιλαία δεν έχει βγει''. Όλα τα υπέμεινε ο Χριστός, αν και τόσο πολύ τον συκοφαντούσαν. Θέλεις να μάθεις και τις ειρωνείες που εξαπέλυαν εναντίον Του κατά τη Σταύρωση; Περιπαιχτικά Τον προσκυνούσαν, Τον χτυπούσαν, Τον ράπιζαν και έλεγαν: ''Πες μας, ποιός Σε χτύπησε;''. Και ξύδι Του έβαλαν στο στόμα, λέγοντας: ''Αν είσαι υιός του Θεού, να κατεβείς από τον Σταυρό''. Και για να τον χλευάσουν, Του φόρεσαν χλαμύδα και Τον έφτυναν στο Πρόσωπο και Τον υπέβαλλαν σε όλες τις δοκιμασίες, ειρωνεύοντάς Τον''. Θέλεις να δεις και τις κατηγορίες από τους ίδιους τους μαθητές Του; Εκείνο το ''δαιμόνιο έχεις'', οι κοντινοί Του έλεγαν!
Το να επαινεί κανείς γενικώς όλα, και τα καλά και τα κακά δεν είναι γνώρισμα ανθρώπου που αγαπάει, αλλά απατεώνα και είρωνα.
Ο Κύριος προτρέποντας τους Ιουδαίους να ερευνούν τις Γραφές, μας υποδεικνύει να τις μελετούμε. Γι' αυτό λέει, ότι οι Γραφές είναι κρυμμένος θησαυρός, για να μας ωθεί προς αναζήτηση. Έχουν λεχτεί όλα αυτά σε εμάς, για να μην περνάμε τα λόγια των Γραφών, αλλά να τα μελετάμε με πολλή προσοχή.
Το κατά φύση ας ερευνάται. Το υπέρ φύση όμως, ας τιμάται μέσα σε ιερή σιγή, όχι γιατί πρέπει να το αποφεύγουμε, αλλά γιατί είναι απόρρητο και είναι άξιο να τιμάται με την σιωπή.
Είναι βλασφημία, το να ερευνάς με τους λογισμούς σου, τα Θεία. Γιατί, τί κοινό μπορεί να έχει ο άνθρώπινος λογισμός με τα Θεία;
Εκείνοι που προσπαθούν να καταλάβουν τα Θεία πράγματα με την λογική τους, μοιάζουν με εκείνον που θέλει να εννοήσει τις ακτίνες του ηλίου με τα ανθρώπινα μάτια. Όχι μόνο δεν θα καταλάβει και δεν θα αντέξει τον ήλιο, αλλά και θα πάθει μεγάλη βλάβη...
Η πίστη απαιτεί υπακοή, όχι πολυπραγμοσύνη. Όταν ο Θεός προστάζει, πρέπει να υπακούουμε, όχι να πολυπραγμονούμε...
Η πολυπραγμοσύνη γύρω από τα μυστήρια και η περιέργεια, το να θέλουμε δηλ. να γνωρίσουμε όλες τις αιτίες των γεγονότων, είναι η αιτία που απιστούν κάποιοι στην Γραφή. Θέλουν να περιεργάζονται και να πολυεξετάζουν την ακατάληπτη και ανέκφραστη Πρόνοια του Θεού. Δεν παρέλαβα να πολυπραγμονώ, ερευνώντας τα μυστήρια...
Όπως εκείνοι οι οποίοι επιχειρούν να διαπλεύσουν το πέλαγος χωρίς πλοίο, μόνο για λίγο μπορούν να κολυμπήσουν χρησιμοποιώντας χέρια και πόδια, αλλά αφού προχωρήσουν μακρύτερα, ταχέως βυθίζονται από τα κύματα, έτσι και εκείνοι που χρησιμοποιούν τους δικούς τους συλλογισμούς (και λογική), προκειμένουν να ερμηνεύσουν τα μεγάλα δόγματα της Χριστιανική πίστεως, οδηγούνται σε ναυάγιο...
Όπως ακριβώς το να πιστεύει κανείς απλώς και ως έτυχε, είναι δείγμα επιπολαιότητας, έτσι και το να εξετάζει και να ερευνά πέραν του μέτρου, πάνω από το κανονικό, είναι δείγμα χονδροειδούς διάνοιας και εγωισμού. Γι' αυτό και ο Θωμάς είναι αξιοκατάκριτος. Δεν πίστεψε στους άλλους Αποστόλους, που του είπαν: ''Είδαμε τον Κύριο''. Κατηγορείται όχι τόσο διότι δεν πίστεψε σ' αυτούς, όσο διότι θεωρούσε αδύνατο το γεγονός της Αναστάσεως του Χριστού. Δεν είπε: ''Δεν σας πιστεύω'', αλλά είπε: ''Αν δεν βάλω το χέρι μου στο σημάδι των καρφιών, δεν θα πιστέψω''.
Ο έρωτας της ψυχής είναι πάντοτε δυνατός, επειδή είναι έρωτας του κάλλους της ψυχής και όχι του σώματος. Πόσοι άνδρες που συνδέθηκαν με γυναίκες, όχι τόσο όμορφες εξωτερικά, έφτασαν ενωμένοι σε βαθειά χαράματα, με πολλή ευχαρίστηση;
Μην κατηγορείς την ερωτική επιθυμία. Για γάμο σου δόθηκε, για τεκνογονία σου χορηγήθηκε και όχι για μοιχεία και ούτε για διαφθορά.
Η ερωτική επιθυμία είναι μεν φυσική, δέν είναι όμως απαραίτητη η ικανοποίησή της, γιατί πολλοί την κατανίκησαν και δεν καταστράφηκαν.
Ο σωματικός έρωτας υποδουλώνει τόσο πολύ την ψυχή, ώστε από τα πάντα να την απαγάγει και να την προσηλώνει στην τυραννική εξουσία της ερωμένης και μόνο.
Από που γεννιέται ο σαρκικός έρωτας; Δεν γεννιέται από την ομορφιά του γυναικείου προσώπου, αλλά από τα ακόλαστα μάτια.
Να οδηγούμε τους νέους γρήγορα στο γάμο, ώστε να δέχονται τη νύφη με καθαρά και αγνά σώματα. Αυτοί οι έρωτες είναι θερμότεροι.
Από την μανία της κενοδοξίας, γεννιούνται και παράλογοι έρωτες. Πολλούς τους έριξε στην μοιχεία, όχι η ομορφιά του προσώπου, ούτε η επιθυμία της σαρκικής μίξεως, αλλά το ότι θέλουν να καυχώνται λέγοντας: ''Την τάδε την κατάφερα και την έριξα στην μοιχεία''...
Καθόλου δεν θα συγχωρηθούμε, αν μεταθέτουμε την ευθύνη στον διάβολο για τις δικές μας αμαρτίες, κάτι που συνέβη με την Έυα και δεν συγχωρέθηκε. Εμείς, ας μην κάνουμε αυτό, αλλά ας αποκτήσουμε επίγνωση του εαυτού μας και των τραυμάτων μας. Έτσι θα μπορέσουμε να επιθέσουμε στις πληγές μας (τα αμαρτήματά μας), τα κατάλληλα φάρμακα για την γιατρειά τους. Όποιος αγνοεί την αρρώστιά του, ποτέ δεν θα φροντίσει για την γιατρειά της.
Εάν εσύ διαπράξεις μια κακή πράξη παρά την θέλησή σου, διότι σε διέταξε ο άρχοντας, σ' αυτήν την περίπτωση δεν είναι αρκετή η δικαιολογία σου αυτή (ότι δηλ. εντολή εκτέλεσες), για να σε απαλλάξει από τις ευθύνες.
Οι περισσότεροι από τους ανθρώπους για τα μεν δικά τους σφάλματα γίνονται συνήγοροι, κατηγορούν όμως τα σφάλματα των άλλων. Και πολλές φορές λένε, ότι τα πράγματα της πολιτείας δεν βαδίζουν καλώς και ότι αιτία του κακού, είναι η απερισκεψία των αρχόντων. Εγώ όμως λέω, ότι όχι η απερισκεψία των αρχόντων, αλλά τα δικά μας σφάλματα είναι η αιτία της αναταραχής και αυτά προκαλούν τις συμφορές που μας συμβαίνουν. Δεν υπάρχει άλλη εξήγηση. Εξάλλου το να εκλέγουμε τους άρχοντες σύμφωνα με τις επιθυμίες μας, τίποτε άλλο δεν είναι παρά, το ότι λόγω των προηγούμενων σφαλμάτων μας, τέτοιον άρχοντα αποκτήσαμε...
Όσο μεγαλύτερο αξίωμα κατέλαβε κανείς στον κόσμο αυτόν, τόσο λεπτομερέστερο λόγο των πράξεών του θα υποχρεωθεί να δώσει στην άλλη ζωή. Είναι πολύ πιο βαριές οι ευθύνες εκείνων που κυβερνούν.
Εκείνος που εμποδίζει μια πληγή να θεραπευτεί είναι περισσότερο υπεύθυνος από εκείνον, ο οποίος την προξένησε και είναι άξιος μεγαλύτερης τιμωρίας. Διότι δεν είναι το ίδιο να προκαλέσεις ένα τραύμα, με το να εμποδίσεις να θεραπευτεί το τραύμα αυτό, γιατί η μεν παρεμπόδιση της θεραπείας, μπορεί να επιφέρει τον θάνατο, ενώ η αρχική πληγή, ίσως να μην είναι θανατηφόρος.
Βλέπεις τον αδερφό σου να σύρεται άδικα και ανόσια, όχι από τον δήμιο, αλλά από τον διάβολο, στο βάραθρο της απωλείας και δεν κάνεις τον κόπο, ούτε μια συμβουλή να του δώσεις. Έβλεπες τον αδερφό σου να συμμετέχει στην Θεία Κοινωνία, ενώ πριν από λίγο σύχναζε σε χώρους του διαβόλου και δεν μίλησες; Γιατί το ανέχτηκες; Γιατί δεν πήγες να το αναφέρεις στον ιερέα; Και φυσικά γι' αυτήν σου την στάση, θα σου ζητηθούν σοβαρές ευθύνες.
Η Εκκλησία είναι ο οίκος του Κυρίου. Σκεύη τίμια είναι οι πιστοί. Όταν λοιπόν δεις κάποιον απ' έξω, να θέλει να κλέψει κάποιο σκεύος, αν αδιαφορήσεις και δεν προσπαθήσεις, δια των υπευθύνων, να σώσεις την ψυχή που κινδυνεύει, έγινες ένοχος του χαμού της ψυχής του Βλέπεις τον κλέφτη να αρπάζει την ψυχή και εσύ δεν τον εμποδίζεις, είτε με δική σου ενέργεια, είτε με άλλου;...
Όποιος ξέρει αυτόν που κάνει το κακό και τον ανέχεται και τον αποκρύπτει, είναι σαν να του δίνει την άδεια να διαπράττει με μεγαλύτερη θρασύτητα το κακό.
Μην νομίζετε, ότι κάνετε χάρη στους αδερφούς σας, αν δεν τους ελέγχεται με μεγάλη αυστηρότητα, βλέποντάς τους να διαπράττουν κάποιο ατόπημα. Αν χάσεις ένα ρούχο, δεν θεωρείς εξίσου εχθρό και τον κλέφτη και εκείνον, που γνωρίζει τον κλέφτη και δεν τον φανερώνει;
Όπως, όχι μόνο εκείνοι που κλέβουν, αλλά και εκείνοι που μπορούν να εμποδίσουν την κλοπή, αλλά δεν το κάνουν, τιμωρούνται το ίδιο, έτσι όχι μόνο οι ασεβείς, αλλά και εκείνοι οι οποίοι μπορούν να τους διαφυλάξουν από την ασέβεια, αλλά δεν θέλουν να το πράξουν, θα υποστούν την ίδια τιμωρία με εκείνους. Και μην λες τον σκληρό λόγο: "και τί με ενδιαφερει εμένα.. Εγώ φροντίζω, για όσα αφορούν εμένα...''. Μα τότε είναι που θα φροντίζεις περισσότερο για τα δικά σου ζητήματα, διότι στο συμφέρον του πλησίον σου, κρύβεται το δικό σου συμφέρον.
Όπως ακριβώς είναι βλαβερό το να κατακρίνεις απλώς, έτσι ακριβώς βλαβερό είναι, το να μην τιμωρείς τα δημόσια αμαρτήματα. Διότι έτσι ανοίγεις δρόμο στους άλλους, να επιχειρούν τα ίδια...
Βλέπεις τον αδερφό σου ότι οδηγείται στον γκρεμό, ότι ζει ζωή ακατάστατη, ότι δεν είναι σε θέση να διακρίνει το ορθό και δεν απλώνεις το χέρι σου να τον βοηθήσεις, δεν τον καλείς πλησίον σου, για να τον μαλώσεις, για να τον νουθετήσεις; Ώστε προτιμάς να μην τον πικράνεις και να μην φανείς δυσάρεστος σ' αυτόν, από την σωτηρία του; Και τότε ποιά συγχώρεση θα έχεις από τον Θεό και ποιά απολογία θα δώσεις ενώπιον Του;
Κανένας απάνθρωπος ας μην προσέλθει στην Θεία Κοινωνία. Κανένας σκληρός και ανελέητος. Κανένας τελείως ακάθαρτος. Τα λέω και σε εσάς (τους κληρικούς), που διακονείτε τα Μυστήρια. Δεν είναι μικρή η ευθύνη σας, αν επιτρέψετε σε κάποιον να μετάσχει της Τραπέζης αυτής, ενώ ξέρετε, ότι έχει διαπράξει πονηριά και δεν έχει μετανοήσει. Το αίμα του θα ζητηθεί από τα δικά σας χέρια. Και αν ακόμα είναι στρατηγός, εμπόδισέ τον. Και αν ακόμα είναι αυτός βασιλιάς, εμπόδισε, αν προσέρχεται ανάξια. Έχεις μεγαλύτερη εξουσία από εκείνον.
Ο ιερεύς ακόμα και αν ρυθμίσει καλώς τον βίον του, ωστόσο δεν φροντίσει για την σωτηρία των πιστών (εκκλησίασμα), τιμωρείται στην γέενα του πυρός, γιατί έχει ευθύνη για τις ψυχές των πιστών.
/
90

Βλέπετε 1 - 33 από τα 2,957 αποτελέσματα