Περί...

Loading...
Άγιος Γρηγόριος ο Νύσσης
Βιογραφία
Κοινοποίηση
Να εύχεσαι τα έργα σου να διαμορφώνονται όχι όπως εσύ νομίζεις, αλλά σύμφωνα με το θέλημα του Θεού.
Δεν είναι δυνατόν να περάσουμε με ευσέβεια την σημερινή μέρα, εάν δεν την λογαριάσουμε, σαν την τελευταία μέρα της ζωής μας.
Ελεημοσύνη και ευεργεσία είναι φιλικά πράγματα για τον Θεό και σε όποιον ακριβώς άνθρωπο κατοικήσουν, τον θεώνουν και αποτυπώνουν το καλό και τη μίμηση του αγαθού, για να υπάρχει εικόνα της πρώτης και αθανάτου ουσίας, που είναι ακατάληπτη στο νου.
Η ελεημοσύνη που γίνεται από αδικία, δεν είναι ελεημοσύνη, αλλά σκληρότητα και απανθρωπιά. Επειδή η ελεημοσύνη πρέπει να είναι καρπός της δικαιοσύνης και να γεννιέται από την συμπόνοιά μας.
Ειρηνοποιός είναι εκείνος που δίνει την ειρήνη στον άλλο. Αλλά κανείς δεν θα μπορέσει να δώσει στον άλλο, αυτό που ο ίδιος δεν έχει. Θέλει λοιπόν ο Κύριος, να είσαι πρώτα εσύ γεμάτος από τα αγαθά της ειρήνης και έπειτα να προσφέρεις αυτό το απόκτημα, σε όσους το χρειάζονται.
Να απομακρυνόμαστε από όσα θεωρούνται σπουδαία με τα κοσμικά κριτήρια. Γιατί όλος ο ''κόσμος'' βρίσκεται στο πονηρό. Συνεπώς, όποιος θέλει ν' απομακρυνθεί απ' τον πονηρό, να εκτοπίσει αναγκαστικά τον εαυτό του μακριά απ' τον κόσμο. Στις κοσμικές μέριμνες κρύβονται οι αφορμές των πειρασμών.
Αν δεν υπήρχε το πλήθος των εκμεταλλευτών, δεν θα υπήρχε ούτε το πλήθος των εξαθλιωμένων.
Ψέμα είναι κάθε είδος φαντασίας, που κατασκευάζει στη διάνοια την εντύπωση, πως είναι υπαρκτό το ανύπαρκτο.
Όποιος προσπαθεί να περιγράψει το άφατο με λόγια είναι πράγματι ψεύτης, όχι επειδή μισεί την αλήθεια, αλλά επειδή είναι ακατάλληλος για την περιγραφή.
Αφού ο Κύριος φτώχευσε, ούτε και εσύ να φοβηθείς την φτώχεια. Εκείνος όμως, που για εμάς φτώχευσε, βασιλεύει σε όλη την δημιουργία. Αν λοιπόν φτωχεύσεις μαζί με τον φτωχεύσαντα Κύριο και εσύ θα βασιλεύσεις μαζί με τον Βασιλεύοντα.
Υπάρχου δύο ειδών φτώχειας. Η μία απορρίπτεται, ενώ η άλλη μακαρίζεται. Εκείνος π.χ. που είναι φτωχός ως προς την σωφροσύνη, ή στερείται το πολύτιμο απόκτημα της δικαιοσύνης, ή της σοφίας, ή της σύνεσης, ή κάποιον άλλον από τους πολύτιμους θησαυρούς, αυτός αποδεικνύεται πεινασμένος, χωρίς κτήματα και φτωχός, άθλιος για τη φτώχεια και αξιολύπητος για την έλλειψη πολύτιμων κτημάτων. Ενώ ο άλλος, που θεληματικά στερείται όλα, όσα υπονοούνται γύρω από την κακία και δεν έχει αποθηκεύσει στις αποθήκες του κανέναν από τους θησαυρούς του διαβόλου, αλλά έχει ζήλο πνευματικό και μ' αυτόν θησαυρίζει για τον εαυτό του την φτώχεια από τα κακά, αυτός μπορεί να παρουσιαστεί από τον Κύριο, ότι βρίσκεται μέσα στη μακάρια φτώχεια, της οποίας καρπός είναι η Βασιλεία των Ουρανών.
Ποιό είναι το όφελος αν δημιουργείς πολλούς φτωχούς με την εκμετάλλευση και ανακουφίζεις έναν με την ελεημοσύνη; Αν δεν υπήρχε το πλήθος των εκμεταλλευτών, δε θα υπήρχε ούτε το πλήθος των εξαθλιωμένων.
Ο φθόνος κατατρώει εσωτερικά την καρδιά σαν τη φωτιά που κατακαίει κάποιο συμπιεσμένο σωρό από άχυρα. Και κρύβει μεν από ντροπή την αρρώστια, αλλά δεν είναι δυνατός να την κρύψει παντοτινά.
Αιτία της υπερηφανείας, ως επί το πλείστον, είναι η αρχομανία και η σχετική με αυτήν εξουσία.
Είναι αδύνατον να γίνει κάποιος ανάλαφρος, όταν έχει καρφώσει τον εαυτόν του πάνω στο βάρος της ύλης.
Εάν δεν υπήρχε το πλήθος των τοκογλύφων, δεν θα υπήρχε το πλήθος των φτωχών.
Αληθινή τελειότητα είναι, το ποτέ να μην σταματά κανείς να προοδεύει προς το καλύτερο, ούτε να περιορίσει την τελειότητα σε κάποιο τέρμα.
Ας μη νομίσει κανείς, πως η ταπεινοφροσύνη πετυχαίνεται με ευκολία και χωρίς κόπο. Είναι η πιο κουραστική αρετή, από οποιαδήποτε άλλη που επιδιώκουμε. Και αυτό γιατί; Διότι ενώ κοιμάται ο άνθρωπος, που έχει δεχθεί τα σπέρματα του καλού, δέχεται το σπόρο της αντίθετης σποράς από τον εχθρό της ζωής μας και ριζώνει το ζιζάνιο της υπερηφάνειας. Γιατί με όποιο τρόπο έριξε τον εαυτό του στη γη, εκείνος, δηλ. ο διάβολος, με τον ίδιο τρόπο συμπαρέσυρε μαζί του στην κοινή πτώση και το ταλαίπωρο γένος των ανθρώπων.
Τίποτε άλλο δεν μας ευχαριστεί συνήθως τόσο, όσο η αγαθή συνείδηση και οι αγαθές ελπίδες.
Η προσευχή είναι φύλακας της σωφροσύνης, χαλιναγωγεί τον θυμό, καταστέλλει την υπερηφάνεια, καθαρίζει από την μνησικακία, διώχνει τον φθόνο, καταργεί την αδικία, επανορθώνει την ασέβεια. Η προσευχή είναι δύναμη των σωμάτων, φέρνει χαρά στο σπίτι, χορηγεί ευνομία στην πόλη, παρέχει ισχύ στην εξουσία, δίνει νίκη κατά την διάρκεια του πολέμου, εξασφαλίζει την ειρήνη, ξαναενώνει τους χωρισμένους, διατηρεί στη θέση τους ενωμένους. Η προσευχή είναι θάρρος των ξύπνιων, παρηγοριά των λυπημένων, χαρά για τους χαρούμενους, παρηγοριά στους πενθούντες, θεωρία των αοράτων, πληροφόρηση για όσα επιθυμούμε, προκοπή στα καλά έργα, αποτροπή από τα κακά, διόρθωση για κείνους που αμαρτάνουν, απόλαυση των παρόντων αγαθών, υπόσταση των αγαθών του μέλλοντος.
Ο πνευματικός πλούτος είναι σαν τον ήλιο. Μοιράζεται σ' όσους τον βλέπουν και ανήκει στον καθένα.
Στο κέρδος (του χρήματος), δεν υπάρχει κανένας κορεσμός, αλλά εκείνο που κάθε φορά παίρνει κανείς, γίνεται καύσιμη ύλη και υποδαύλισμα της επιθυμίας του, στο να επιθυμεί όλο και περισσότερα.
Η ομορφιά του πλούτου δεν βρίσκεται στα βαλάντια, αλλά στη βοήθεια αυτών που έχουν ανάγκη.
Από την Αγία Γραφή έχουμε μάθει δύο είδη πλούτου. Ο ένας είναι αξιοθαύμαστος και ο άλλος αξιοκατάκριτος. Και ο πλούτος των αρετών είναι θαυμαστός, ενώ ο υλικός και γήινος κατακρίνεται. Γιατί ο μεν ένας γίνεται κτήμα της ψυχής, ο δε άλλος είναι επιτήδειος για να εξαπατά τις αισθήσεις. Γι' αυτό ο Κύριος απαγορεύει να θησαυρίζουμε αυτόν, επειδή βρίσκεται εκτεθειμένος στα σκουλήκια για τροφή και τον επιβουλεύονται οι κλέφτες (Ματθ. 6,19). Επιβάλλει μάλιστα, να δείχνουμε προθυμία για τον πλούτο των ανωτέρων αγαθών, που η δύναμη της φθοράς δεν τον αγγίζει. Και όταν λέγει σκουλήκια και κλέφτες, υπονοεί εκείνον που καταστρέφει τους θησαυρούς της ψυχής.
Ο Θεός εκτοξεύει το βέλος της αγάπης. Η πίστη εισάγει στην καρδιά του ανθρώπου, μαζί με το βέλος και τον τοξότη.
Αν βρεις τρόπο να αποβάλλεις την υπερηφάνεια από τον χαρακτήρα σου, τότε δεν βρίσκει τρόπο να αναπτυχθεί μέσα σου και το παθος του θυμού.
Αν ξεπλύνεις την ακαθαρσία από την καρδιά σου, θα λάμψει στην μορφή σου, το θεόμορφο κάλλος.
Ποιό είναι το όφελος αν δεν φας κρέας, αλλά με την κακία (και την κατάκριση) δαγκώνεις τον αδελφό σου; Και ο Ιούδας νήστεψε μαζί με τους έντεκα, αλλά δεν μπόρεσε να δαμάσει την φιλαργυρία, γι' αυτό και δεν ωφελήθηκε από τη νηστεία.
/
2

Βλέπετε 1 - 33 από τα 59 αποτελέσματα