Περί...

Loading...
Περί Ωφέλειας
Κοινοποίηση
Μπορείς να μιλήσεις για τα αμαρτήματα των άλλων, μόνο στην περίπτωση, κατά την οποία στην καρδιά σου έχεις μία και μοναδική πρόθεση: το όφελος της ψυχής του αμαρτήσαντος.
Να επιτρέπεις στον εαυτό σου ό,τι είναι εποικοδομητικό και όχι ό,τι του προξενεί πνευματική βλάβη, ταραχή και αναστάτωση. Ποιος λογικός άνθρωπος θα έπινε από ένα ποτήρι που ξέρει πως έχουν ρίξει δηλητήριο;
Άκουσα για έναν αδελφό, ότι όταν επισκεπτόταν κάποιον άλλον αδελφό και έβλεπε το κελλί του ασυγύριστο, απεριποίητο, σκεπτόταν: ''Είναι μακάριος αυτός ο αδελφός, γιατί κατάφερε και ξεπέρασε την μέριμνα όλων των γήινων πραγμάτων και ανύψωσε έτσι όλο τον νου του στον Θεό, ώστε δεν διακόπτει την πνευματική του εργασία, ούτε για να τακτοποιήσει και αυτό ακόμα το κελλί του''. Πάλι αν πήγαινε σε άλλον και έβλεπε το κελλί του συγυρισμένο, καθαρό, τακτοποιημένο, σκεπτόταν: ''Όπως ακριβώς είναι η ψυχή του αδελφού καθαρή, το ίδιο καθαρό είναι και το κελλί του. Ανάλογα με την κατάσταση της ψυχής του, είναι και η κατάσταση του κελλιού του''. Και ποτέ δεν έλεγε: ''Είναι ανοικοκύρευτος ή είναι ματαιόδοξος''. Αλλά επειδή ο ίδιος βρισκόταν σε καλή πενυματική κατάσταση, τον ωφελούσαν και οι δύο.
Ό,τι επιτρέπει ο Θεός στη ζωή μας, το κάνει πάντοτε προς όφελος της ψυχής μας.
Αυτά που μας φαίνονται άσχημα, αυτά αφήνουν στη ψυχή μας περισσότερο κέρδος, όταν τα υπομένουμε χωρίς γογγυσμό.
Προσέχετε να μην επαινείτε ο ένας τον άλλον κατά πρόσωπον, διότι βλάπτει και τους τελείους ο έπαινος, όχι εσάς που είστε ακόμη αδύνατοι. Μόνον ονειδισμοί και ταπεινώσεις ωφελούν πνευματικά τον άνθρωπο. Διότι απ' αυτά γεννιέται η ταπείνωση. Κερδίζει στεφάνια. Υπομένοντας πνίγει τον εγωισμό και την κενοδοξία.
Διαπίστωσα, ότι αν η Χάρη δεν φωτίσει τον άνθρωπο, τα λόγια όσα και αν του ομιλήσεις, δεν βγάζουν καμμία ωφέλεια. Προς στιγμή τα ακούει και την άλλη στρέφει πάλι αιχμάλωτος στα ίδια. Εάν όμως ευθύς, μαζί με τον λόγο ενεργήσει η Χάρη, τότε γίνεται εκείνη την ώρα αλλοίωση, με την αγαθή προαίρεση του ανθρώπου. Και αλλάζει θαυμαστώς η ζωή του, από την ώρα εκείνη. Αυτό συμβαίνει, σε όσους δεν σκλήρυναν από μέσα τους ακοή και συνείδηση. Όσοι όμως παρακούουν και εμμένουν στα θελήματά τους, ημερονύχτια να τους ομιλείς από την σοφία των Πατέρων και θαύματα μπροστά τους να κάνεις, ούτε ρανίδα ωφελείας θα λάβουν. Μόνο θέλουν να έρχονται να μιλούν, να περάσει η ώρα τους, χάριν της ακηδίας...
Για την ωφέλεια της πνευματικής σου ζωής έχεις μεγάλος κέρδος, όταν κάνεις σε όλους υπακοή, εφόσον δεν σε διατάζουν να κάνεις κάτι, που είναι αντίθετο με το θέλημα του Θεού.
Εκείνος που ερευνά τα πάντα, ο επιρρεπής προς τον σκανδαλισμό, προς την δυσπιστία, ιδιαίτερα ο υπερήφανος, δεν θα μπορέσει να ωφεληθεί, ούτε από έναν Προφήτη!
Ποτέ δεν επιθύμησα ένα έργο που να ωφελεί εμένα και να βλάπτει τον διπλανό, γιατί πίστευα, ότι το κέρδος του αδελφού μου είναι καρποφορία για μένα.
Όταν ο άνθρωπος ωφελήσει άνθρωπο με λόγια ή με πράξεις, να σκέφτονται και οι δύο, ότι είναι δωρεά Θεού.
Είναι καλό να ωφελούμε με λόγια όσους ερωτούν, καλύτερο όμως είναι να τους βοηθούμε με την προσευχή και την αρετή. Γιατί εκείνος που προσφέρει τον εαυτό του στο Θεό με αυτές, βοηθάει και τον εαυτό του και τον πλησίον.
Τον σκληρόκαρδο ωφελεί λόγος πιο λεπτής γνώσεως, που να τον φέρνει σε φόβο. Γιατί χωρίς φόβο, δεν δέχεται ευχαρίστως τους κόπους της μετάνοιας. Τον πράο άνθρωπο ωφελούν λόγοι περί πίστεως, γιατί δεν ενοχλεί τη μακροθυμία του Θεού και δεν τον κατηγορεί η συνείδησή του για συχνές παραβάσεις.
Ο σπόρος δεν αυξάνεται χωρίς γη και νερό. Και ο άνθρωπος δεν θα ωφεληθεί, χωρίς εκούσιους κόπους και Θεία βοήθεια.
Ποιό το όφελος να είναι κανείς πλούσιος σε χρήματα, όταν είναι φτωχότατος στην αρετή; Ποιό το όφελος να εξουσιάζει τόσους πολλούς, όταν δεν μπορεί να εξουσιάσει τον εαυτόν του και τα πάθη του; Ποιό είναι το όφελος να έχει κανείς ζωή ανεπίληπτη (ακατηγόρητη), αλλά είναι νωθρός και υπναράς;
Όπως καμμία ωφέλεια δεν έχει ένας βασιλιάς, ο οποίος φοράει μεν το βασιλικό ένδυμα και φέρει όπλα, αλλά δεν έχει κανέναν υπήκοο και γι' αυτό είναι εκτεθειμένος στις επιθέσεις και τις προσβολές όλων των εχθρών, έτσι και κανένα κέρδος δεν θα έχει ο Χριστιανός εκείνος, ο οποίος έχει μεν πίστη και δια του Βαπτίσματος έλαβε την δωρεά του Αγίου Πνεύματος, όμως γίνεται παίγνιο των διαφόρων παθών. Όπως ο βασιλιάς εκείνος, όχι μόνο τίποτε δεν θα κερδίσει από τον σεβασμό, ο οποίος αρμόζει στο βασιλικό ένδυμα, αλλά και την βασιλική πορφύρα θα εξευτελίσει δια της προσβολής που θα γίνει σ' αυτόν τον ίδιο, έτσι και ο πιστός ο οποίος έχει ζωή διεφθαρμένη, όχι μόνο δεν θα είναι σεβαστός, αλλά θα γίνει και περισσότερο καταγέλαστος.
Να μην προτιμάμε τα ευχάριστα, αλλά εκείνα που ωφελούν και να υποφέρουμε με ευχαριστία όλα εκείνα που μας συμβαίνουν.
Ο Θεός άλλοτε δίνει, άλλοτε όμως δεν δίνει, αλλά και τα δύο γίνονται προς ωφέλειά μας. Ώστε και αν δεν λάβεις, έλαβες με το να μην λάβεις.
Κανένα κέρδος δεν θα έχει ο Χριστιανός εκείνος, που έχει μεν πίστη και δια του Αγίου Βαπτίσματος έλαβε την δωρεά του Αγίου Πνεύματος, αλλά γίνεται παίγνιο των διαφόρων παθών.
Αν λοιπόν εμείς είμαστε αργοί στην προσευχή, κανένας δεν θα μπορέσεις να μας ωφελήσει.
Η προσευχή και η νηστεία είναι ανώφελες για σένα, όταν δεν κοσμείσαι με πίστη, ελπίδα και αγάπη.
Και εσύ αδελφέ και αν ακόμα μένεις νηστικός από άσκηση και αν κοιμάσαι στη γη και αν τρως στάχτη και θρηνείς παντοτινά, αλλά δεν ωφελείς κανέναν άλλον, τίποτε σπουδαίο δεν κάνεις.
Αν κάποιος αντέξει τον πειρασμό με γενναιότητα, τρυγάει (συλλέγει) απ' αυτόν μεγάλο καρπό.
Όπως ακριβώς το ευωδιαστό μύρο δεν κρατάει για τον εαυτόν του την ευωδία, έτσι και εκείνοι οι γενναίοι Χριστιανοί, δεν κρατούν για τον εαυτόν τους την αρετή, αλλά κοιτάζουν να ωφελήσουν πολλούς και να τους κάνουν ακόμη καλύτερους.
Οι απρόσεκτοι και αχάριστοι, δεν κερδίζουν, ούτε από εκείνα που ωφελούν, ενώ οι ευγνώμονες και καλόψυχοι ωφελούνται πάρα πολύ και από όσα σκανδαλίζουν άλλους. Αυτό το βλέπουμε στην περίπτωση του Ιούδα και του Ιώβ. Ο Ιούδας δεν σώθηκε ούτε από τον Χριστό, που έσωσε όλη την οικουμένη. Ο Ιώβ δεν ζημιώθηκε ούτε από τον διάβολο, που έχει καταστρέψει τόσους πολλούς. Ο Ιώβ που έπαθε άπειρα κακά, στεφανώθηκε. Ο Ιούδας, που είδε τόσα θαύματα και έκανε τόσα θαύματα, που ανέστησε νεκρούς, που έβγαζε δαιμόνια, που άκουσε τόσα για την Βασιλεία των Ουρανών και για την κόλαση, που πήρε μέρος και Κοινώνησε στο Μυστικό Δείπνο, που απόλαυσε τόσο μεγάλη εύνοια και πρόνοια πιο πολύ από τον Πέτρο και τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη, έγινε προδότης.
Ο Θεός ξέρει τι θα ωφελήσει τον καθέναν και δίνει ανάλογα. Δεν δίνει στον άνθρωπο κάτι που δεν θα τον ωφελήσει. Βλέπει λ.χ. ότι περισσότερο θα μας ωφελήσει, αν μας δώσει ένα κουσούρι, μια αναπηρία, παρά αν μας προστατεύσει, για να μην χτυπήσουμε ή να μα μείνουμε ανάπηροι.
Αν ένας Χριστιανός που δεν είναι πολύ προοδευμένος πάει κοντά σε έναν πνευματικά προοδευμένο άνθρωπο, μπορεί να κουραστεί ο δεύτερος, να ζημιωθεί λίγο, αλλά ωφελείται ο πρώτος. Αν όμως ένας κοσμικός άνθρωπος, που δεν πιστεύει, πάει κοντά σε έναν πνευματικό άνθρωπο, θα πάει χαμένος ο κόπος που θα διαθέσει ο πνευματικός άνθρωπος. Το πολύ-πολύ ο κοσμικός να συγκινηθεί από μερικά πνευματικά που θα του πει ο άλλος και να τα φιλοσοφήσει κοσμικά. Θα τα πάρει δηλαδή με το κοσμικό πνεύμα και δεν θα ωφεληθεί.
/
2

Βλέπετε 1 - 33 από τα 56 αποτελέσματα