Περί...

Loading...
Περί Νηστείας
Κοινοποίηση
Να μετανοήσουμε και να Εξομολογούμαστε, γιατί στον άλλο κόσμο μετάνοια δεν υπάρχει. Και να Κοινωνούμε μία φορά τον μήνα οι παντρεμένοι, με αποχή από τα συζυγικά 3 μέρες πριν και 3 μέρες μετά τη Θεία Κοινωνία. Τα κορίτσια και οι χήρες, όταν δεν έχουν τα γυναικεία, να Κοινωνούν κάθε Κυριακή. Όλα αυτά τηρώντας την νερόβραστη νηστεία Τετάρτης και Παρασκευής.
Όσοι έχουν την ευλογία να έχουν καλή υγεία και μπορούν να απέχουν από την τροφή για μερικές εβδομάδες, φθάνουν σε κατάσταση μακαριότητος. Τα πάθη γαληνεύουν. Ζωντανό αίσθημα ειρήνης και παρουσίας του Θεού συνοδεύει την προσευχή. Είναι κρίμα, που σήμερα δεν έχουμε συχνά αυτήν την αντοχή...
Η νηστεία διακρίνεται σε υλική (αποχή από συγκεκριμένες τροφές) και σε πνευματική (αποχή από τα αμαρτήματα). Όποιος νηστεύει υλικά και όχι πνευματικά, δεν έχει κανένα όφελος. Η πραγματική νηστεία είναι κατά 80% η πνευματική νηστεία και κατά 20% είναι το φαγητό, η υλική νηστεία. Όσοι νηστεύουν μόνο υλικά, είναι σύγχρονοι Φαρισαίοι. Οι άρρωστοι δεν νηστεύουν υλικά, αλλά πνευματικά. Η πνευματική νηστεία πρέπει να γίνεται από όλους τους ανθρώπους και να είναι ισόβια. Με την νηστεία ο άνθρωπος τιμά το Θεό, αφού η νηστεία υπήρξε η πρώτη εντολή του Θεού στους Πρωτόλαστους, όταν αυτοί βρίσκονταν στον παράδεισο. Ο άνθρωπος παίρνει Χάρη, όχι επειδή κάνει νηστεία (τρώει λίγο), αλλά επειδή κάνει υπακοή στην εντολή της νηστείας. Την νηστεία δεν την κάνουμε για να χάσουμε κιλά ή να κάνουμε δίαιτα. Γενικά για την σωματική νηστεία, θα πρέπει κανείς να σηκώνεται από το τραπέζι όχι χορτάτος. Χωρίς νηστεία, καμμία προσευχή δεν γίνεται δεκτή από το Θεό. Η πραγματική νηστεία έχει σχέση με την αγνεία του νοός.
Όταν ο ένας από τους 2 συζύγους δεν θέλει να νηστέψει, θα πρέπει χάρη της συζυγικής ειρήνης εκείνος που θέλει να νηστέψει να υποχωρήσει και να καταλύσει. Ο Θεός βέβαια βλέπει την προαίρεση εκείνου που θέλει να νηστέψει και θα πρέπει εκείνος να κάνει περισσότερη προσευχή στο Χριστό για να φωτίσει τον σύζυγό του, ώστε να αλλάξει συμπεριφορά και να νηστεύει και αυτός. Γιατί μόνο με αυτήν την τακτική μπορούμε να κερδίσουμε μια ψυχή και να την φέρομαι σιγά-σιγά στο δρόμο του Θεού.
Νηστεύουμε την Τετάρτη, διότι είναι ημέρα που προδόθηκε ο Χριστός και κυρίως διότι ο διάβολος κατόρθωσε να κολάσει έναν Μαθητή του Χριστού, τον Ιούδα! Και εάν ένας από τους 12 κολάστηκε, πόσο μάλλον εμείς κινδυνεύουμε να κολαστούμε, εάν δεν προσέξουμε. Επίσης νηστεύουμε την Παρασκευή, διότι είναι η ημέρα Σταύρωσης του Χριστού και κυρίως διότι τα αμαρτήματά μας Σταύρωσαν το Χριστό, αφού ο Χριστός Σταυρώθηκε για όλες τις αμαρτίες του ανθρωπίνου γένους. Άρα κάθε άνθρωπος συνέβαλλε στην Σταύρωση του Χριστού.
Αυτός που νηστεύει, αλλά φαντάζεται τα καταλύσιμα, δεν νηστεύει για το Θεό, διότι ο Θεός την προαίρεση του καθενός βλέπει.
Αυτοί που δεν νηστεύουν, δεν τιμούν το Χριστό και ό,τι καλό κάνουν στη ζωή τους, απορρίπτεται και βρίσκονται κάτω από τη βάση της σωτηρίας. Αυτοί πάλι που κάνουν απεργία πείνας, για να πετύχουν ένα σκοπό, περιφρονούν τα αγαθά της τροφής που έδωσε ο Θεός και αμαρτάνουν. Όταν όμως κάνουμε νηστεία για το Χριστό και για κανέναν άλλον, λαμβάνουμε μισθό από το Χριστό, ευλογούμαστε και αγιαζόμαστε.
Όποιος νηστεύει την νηστεία που λέει η Εκκλησία μας, γίνεται καλά. Γι' αυτό όλος ο κόσμος είναι γεμάτος αρρώστιες σήμερα, διότι κατήργησαν τις νηστείες.
Η νηστεία αδυνατίζει το σώμα, αλλά είσαι όλος υγεία, τρως με όρεξη όταν έρθει η ώρα και γίνεσαι δυνατός σαν το ατσάλι.
Δεν ωφελεί η νηστεία στις τροφές και συγχρόνως να κατακρίνουμε, να ψιθυρίζουμε, να αργολογούμε και να γυ­ρίζουμε εδώ και εκεί. «Ευχή, σιωπή και εργασία»...
Η νηστεία πρέπει να γίνεται για τον Χριστό, για κανέναν άλλο λόγο. Πολλές φορές συμβαίνει να επιθυμούμε τη νηστεία με κάποια δόση χρησιμοθηρίας. Την εξασκούμε, δηλαδή, άλλοτε ως μέσον διαίτης και άλλοτε ως μέσον ανθρωπαρεσκείας. Αυτό είναι λάθος. Μοναδικός σκοπός της νηστείας πρέπει να είναι η αγάπη του Χριστού και η προς Αυτόν ομοίωσή μας, κατά το παράδειγμα των ασκητών και των Οσίων.
Δεν επισκιάζει η Χάρη του Θεού σε άνθρωπο που έχει χορτάτη-γεμάτη κοιλιά. Γι΄ αυτό είναι σημαντική και έχει μεγάλη αξία η νηστεία. Όπως είπε και ο Χριστός μας, δια της νηστείας και της προσευχής βγαίνουν τα δαιμόνια. Οι Πατέρες κάθε έργο που ήθελαν να κάνουν, με την νηστεία που έφτιαχναν το ευλογούσαν και το στήριζαν. Όταν συνδυαστεί η νηστεία με την προσευχή και την νήψη, ο άνθρωπος φτάνει σε μεγάλα μέτρα.
Εκείνοι που δεν μπορούν να κάνουν νηστεία λόγω της ασθενείας τους, αναπληρώνουν την νηστεία με την υπομονή και την ευχαριστία τους στον Θεό.
Δεν είναι η νηστεία τίποτα άλλο, παρά μια αληθινά πρακτική πρόκληση για τον αρχιψεύστη διάβολο, που καταφέρνει κάθε φορά να πείσει ότι εξαρτώμαστε μόνο από το ψωμί και να οικοδομήσει όλη την ανθρώπινη γνώση, την κοσμική επιστήμη και όλη την ύπαρξή μας πάνω σε αυτό το ψέμα. Η νηστεία είναι ο πραγματικός αγώνας κατά του διαβόλου. Ο εγκρατευόμενος και νηστευτής γλυκαίνει το στόμα του από την καρδιακή προσευχή. Φάρμακο για την καλύτερη υγεία και αύξηση της αρετής που περιφράσσει τον άνθρωπο από κάθε επίθεση του κακού είναι η νηστεία.
Με την νηστεία καταβάλλεται και δεσμεύεται ένας από τους γίγαντες της διαστροφής - η γαστριμαργία - ο ακαταγώνιστος σύμμαχος της φύσης και του διαβόλου. Με αυτήν αιχμαλωτίζει ο τελευταίος, τα πλείστα των θυμάτων του. Το πόσο απαραίτητη είναι αυτή η πράξη το απέδειξε ο Κύριος μας, όταν ανέλαβε με την παρουσία του την ανάπλασή μας, μετά το Θείο Βάπτισμα στον Ιορδάνη. Ποιός τώρα μπορεί να αμφισβητήσει το βάθρο αυτό της μετανοίας, της ανάπλασης, της ανάστασης, της σωτηρίας; Εάν ο αναμάρτητος και απαθής νηστεύει - και μάλιστα παρατεταμένα - ποιός θα προφασιστεί αδυναμία ή άρνηση; Αφήνω και την άσκηση της δίψας, που οι έμπειροι της εγκρατείας προβάλλουν ως άριστο άθλημα, κατά των παράλογων ορέξεων...
Πολλοί είναι αυτοί, που αρρώστησαν βαριά ή και πέθαναν από την πολυποσία και την πολυφαγία. Κανένας όμως δεν έπαθε κακό, τηρώντας τις νηστείες της Εκκλησίας. Απεναντίας μάλιστα η νηστεία φέρνει υγεία, όχι μόνο στην ψυχή, αλλά και στο σώμα.
Η νηστεία και η εγκράτεια στα φαγητά είναι στοιχείο μετανοίας. Να τρώμε όσο χρειάζεται, για να ζούμε, για ν' αντέχουμε στις εργασίες μας. Να αποστρεφόμαστε τα εξεζητημένα φαγητά. Εξάλλου αυτοί, που τρώνε τέτοια φαγητά, αρρωστούν ευκολότερα και πεθαίνουν γρηγορώτερα.
Όταν δεν πέφτει νερό στην στερνούλα, ξηραίνεται και ψοφάνε τα βατράχια. (Όταν δηλ. ο άνθρωπος νηστεύει τα πάθη ψοφάνε.)
Η νηστεία δεν είναι τόσο αποχή από την τροφή, όσο αποχή από τους ακάθαρτους λογισμούς.
Μπορεί κανείς να μην τρώει τίποτα, αλλά είναι μάταιο, αν υπάρχει μέσα του κακία και δεν μπορεί να συμφιλιωθεί με όλους.
Όποιος δεν κρατεί την νηστεία, θ' ανάψει στο στόμα του η φλόγα της οργής, από όπου αρχίζουν όλες οι διχόνοιες, ενώ οι ασθένειες διαδέχονται η μία την άλλη.
Γενικά, δεν βάζω πολλή νηστεία και μετάνοιες. Διότι και η αρκούδα και τα φίδια νηστεύουν. Αλλά η αρκούδα, πάντα αρκούδα μένει και το φίδι, πάντοτε φίδι. Όταν δαγκώνουν και τα δύο, θανατώνουν. Έτσι και ο άνθρωπος, νηστεύει μερικές φορές πολύ, αλλά στην καρδιά είναι γεμάτος από κακία, ενώ όταν μένει ελεύθερος στο φαγητό και το ποτό, πέφτει στο αμάρτημα της λαιμαργίας. Λοιπόν νήστευε και προσευχήσου κατά την δύναμή σου, αλλά πάνω από όλα να διαβάζεις την Αγία Γραφή και τους Αγίους Πατέρες. Τότε μόνο θα διδαχτείς τι πρέπει να κάνεις, πως να προσεύχεσαι και να νηστεύεις, από τι να προφυλάγεσαι και πως θα σωθείς.
Η νηστεία έχει δύο στόχους: την άσκηση εγκρατείας στο σώμα δια του περιορισμού των πλούσιων σε θρεπτικές ουσίες τροφών και την συμμόρφωση στις εντολές της Εκκλησίας, που αποτελεί άσκηση για την ψυχή.
Αυτόν τον σκοπό έχει η νηστεία: Δεν είναι εισιτήριο για τον Παράδεισο, αλλά μας βοηθάει να αποκτήσουμε το εισιτήριο.
Η άγνοια είναι η κυριότερη αιτία, για να περιφρονείται η νηστεία. Αγνοούν οι πολλοί τις μεγάλες ωφέλειες, που φέρει η νηστεία, γι' αυτό αδιαφορούν. Όποιος γνωρίζει τις ωφέλειες της νηστείας, τις σωματικές και ψυχικές, αυτός ασφαλώς νηστεύει και δεν επηρεάζεται από κανέναν.
Αν είμαστε είμαστε καλεσμένοι σε γεύμα, σε ημέρες νηστείας, τι να κάνουμε; Απλούστατα: Να μην πας σε ημέρα νηστείας. Αλλά και αν είναι ανάγκη να πας, τότε δεν θα καταλύσεις θα κρατήσεις τη νηστεία. Άλλωστε είναι και «ομολογία» αν κοσμίως με ταπείνωση αρνηθούμε να καταλύσουμε. Αρνείσαι να ομολογήσεις τον Χριστό; Αλλά ο Χριστός είπε: «Πας ούν όστις ομολογήσει καγώ εν αυτώ έμπροσθεν του πατρός μου του εν τοις ουρανοίς». Όταν ο γιατρός σου έχει απαγορεύσει φαγητά, που έχουν στο τραπέζι θα φας; Τον γιατρό, λοιπόν τον ακούς, την Εκκλησία όμως και τον Χριστό δεν τον ακούς;
Δεν πρέπει να κρύβουμε ότι νηστεύουμε, όταν μας ερωτούν ή μας προσφέρουν φαγητά μη νηστίσιμα, σε ημέρα νηστείας. Αυτό είναι ομολογία πίστεως και όχι υποκρισία. Δεν αποσκοπούμε στο να μας επαινέσουν για την νηστεία, αλλά ομολογούμε την νηστεία μας, για χάρη της αγάπης μας στον Κύριο και ας μας κοροϊδέψουν. Βέβαια δεν θα βγούμε στους δρόμους να διαφημίσουμε ότι νηστεύουμε, αλλά αν το φέρει η περίσταση της ζωής, δεν πρέπει να το κρύψουμε.
Όταν θέλουμε να παραθέσουμε ένα τραπέζι μετά από ένα μνημόσυνο στους καλεσμένους για να τους ευχαριστήσουμε (το τραπέζι αυτό έχει κοσμική διάσταση και δεν έχει καμμία σχέση με την ψυχή του κεκοιμημένου) και είναι ημέρα νηστείας, να προσέξουμε να σερβίρουμε νηστίσιμα φαγητά. Διαφορετικά το μόνο που θα κατορθώσουμε είναι, να εξοργίσουμε το Θεό εις βάρος της ψυχής, που τάχα - δήθεν πήγαμε να προσευχηθούμε.
Εάν δεν μάθετε τα παιδιά σας από νήπια να νηστεύουν, μην περιμένετε να γίνουν καλά τα παιδιά σας. Θα γίνουν πρόστυχα, θα έχουν παράλογες απαιτήσεις, δεν θα έχουν προσωπικότητα, δεν θα κάνουν προκοπή και μάλιστα θα στραφούν εναντίον σας. Σας το λέω και σας το προσυπογράφω!
Είναι πολύ καλό που νηστεύεις τις Δευτέρες (νηστεία των Αγγέλων). Αυτοί που νηστεύουν τις Δευτέρες, έχουν αληθινά μεγάλη δύναμη!... Όταν παρουσιαστείς στην Μέλλουσα Κρίση, θα σου δώσουν πτέρυγες, εάν σέβεσαι όπως πρέπει, την ημέρα της Δευτέρας.
Όταν διψάσεις, θα ανακαλύψεις τη γεύση του νερού, που αγνοούσες λόγω της συνήθειας. Βάλε το στόμα σου στο τρεχούμενο νερό και γεύσου τις σταγόνες, που σου έκαναν τη χάρη να μείνουν, για να σε δροσίσουν. Όταν πεινάσεις, θα ανακαλύψεις τη γεύση του ψωμιού, που αγνοούσες λόγω της συνήθειας. Φάε το ψωμί σου αργά και ταπεινά. Δέξου το με ευγνωμοσύνη ως δώρο και θα σου είναι πιο γλυκό κι από το μέλι... Με τη νηστεία που μας διατηρεί σε κατάσταση πείνας, ασκούμαστε να λαμβάνουμε την τροφή και τη ζωή ευχαριστιακά. Να τη λαμβάνουμε ως δώρο από τα χέρια του Θεού. Η νηστεία - ως πείνα και δίψα - ανοίγει άλλες προοπτικές, άγνωστες παντελώς στον κορεσμένο άνθρωπο. Το ψωμί, τα φρούτα, το νερό γίνονται ξαφνικά τόσο όμορφα... εμπνέουν τόσο σεβασμό που θέλεις να τα φιλήσεις... Τα απλά ακτινοβολούν μια αγνή ομορφιά που τα κάνει πιο ποθητά από τα πολυποίκιλα και επιτηδευμένα... Η νηστεία, ως πείνα και δίψα, δίνει στην τροφή και τη ζωή τη γεύση της ευλογίας και της ευχαριστίας. Βλέποντας το ψωμί και το νερό ως δώρο του Θεού, ανακαλύπτεις τελικά παντού γύρω σου τα κρυμμένα Του δώρα... Μόνο αυτός που ευχαριστεί, ζει αληθινά!
Η νηστεία είναι ένα όπλο ενάντια στους δαίμονες. Αλλά η νηστεία, δεν χρειάζεται να περιορίζεται στην αποχή από τα τρόφιμα μόνη της, επειδή ο αληθινός ρυθμός, είναι μια απομάκρυνση από τις κακές πράξεις.
/
6

Βλέπετε 1 - 33 από τα 179 αποτελέσματα