Περί...

Loading...
Περί Έργου - Πράξης
Κοινοποίηση
Το καλύτερο έργο είναι να παραδοθούμε στο θέλημα του Θεού και να βαστάζουμε τις θλίψεις με ελπίδα.
Αν για κάθε έργο δεν επικαλούμαστε τον Θεό και δεν έχουμε την συνέργιά Του, δίνουμε είσοδο στον πονηρό. Και η είσοδος αυτή του πονηρού, όχι μόνο αχρειώνει την διαγωγή μας, αλλά και οδηγεί σε απαίσιο τέλος.
Όσοι υπερηφανεύονται για τα καλά τους έργα και δεν έχουν πίστη στο Θεό, μοιάζουν με λείψανα νεκρών, που είναι ντυμένα με ωραία ρούχα, αλλά δεν αισθάνονται την ωραιότητά τους. Σε τι ωφελείται, δηλαδή, ο άνθρωπος, όταν έχει ψυχή ντυμένη με καλά έργα αλλά είναι νεκρή; Τα έργα γίνονται για τον Κύριο και με την ελπίδα των επουράνιων βραβείων. Αν, λοιπόν, αγνοείς Εκείνον που προκηρύσσει τα βραβεία, τότε για ποιόν αγωνίζεσαι;...
Θέλεις πραγματικά να κάνεις κάτι το μεγάλο; Ποτέ μην σκεφτείς, ότι είναι μεγάλα τα κατορθώματά σου, αλλά να ομολογείς ότι δια της Χάριτος του Θεού διαφυλάτεσσαι και τότε κάνεις τον Θεό οφειλέτη σου, όχι μόνο για τα κατορθώματά σου, αλλά και για την ευγνωμοσύνη σου. Διότι όταν κατορθώνουμε κάτι καλό, έχουμε οφειλέτη τον Θεό, μόνο για τα κατορθώματά μας. Όταν όμως έχουμε την γνώμη, ότι δεν κατορθώσαμε και τίποτε σπουδαίο, τότε έχουμε τον Θεό οφειλέτη και για την διάθεσή μας αυτήν και μάλιστα σε μεγαλύτερο βαθμό από πριν.
Δεν είναι και τόσο φοβερό το να κλαίμε, αγαπητοί μου, αλλά το να πράττουμε έργα άξια για κλάματα. Επίσης δεν είναι αποκρουστικό το να οδύρεται κανείς, αλλά το να εκτελεί πράξεις άξιες για οδυρμούς.
Ο Θεός θέλει να κρύβουμε τις καλές μας πράξεις με περισσότερη φροντίδα, από εκείνη που δείχνουν οι κακοποιοί για να κρύψουν τις κακές τους πράξεις.
Όποιος δεν έχει πίστη στο Χριστό, ακόμα και αν κάνει καλά έργα, δεν είναι δυνατό να κερδίσει την Ουράνια Βασιλεία.
Τίποτα δεν ωφελεί η ακρόαση, αν δεν υπάρχει στη συνέχεια και η πράξη. Κάνει λοιπόν βαρύτερη την τιμωρία μας, όταν συνέχεια ακούμε τα ίδια πράγματα και εμείς δεν κάνουμε τίποτα από τα λεγόμενα.
Αν είχε ασκηθεί το μυαλό μας να προσέχει τα Θεία λόγια, δεν θα ήταν δυνατόν να προσέχει τα άλλα λόγια. Και αν δεν πρόσεχε τα ασεβή λόγια, δεν θα διέπραττε πονηρά έργα. Ο δρόμος που οδηγεί στα έργα, είναι ο λόγος. Πρώτα σκεφτόμαστε, ύστερα μιλάμε και μετά ενεργούμε. Πολλές φορές πολλοί άνθρωποι, που ήταν σώφρονες, οδηγήθηκαν σε αισχρές πράξεις, από αισχρά λόγια...
Όλες οι παραβολές του Κυρίου, όπως η των παρθένων, των ακανθών, του δέντρου που δεν έκανε καρπό, ζητούν την αρετή που πηγάζει από τα έργα.
Αν κάτι δεν αποβλέπει στην δόξα του Θεού, καλύτερα να μην το κάνουμε, ούτε να το λέμε.
Όταν κάτι δεν γίνεται για τον Θεό, ακόμη και το πλέον πνευματικό έργο, βλάπτει τα μέγιστα. Όπως και το πιο κοσμικό έργο, όταν γίνεται για τον Θεό, ωφελεί τα μέγιστα αυτόν, που με φιλόθεη σκέψη το κάνει.
Είναι δυνατόν κάποιος να κάνει αγαθό έργο, όχι από αγαθή προαίρεση. Και για το έργο αυτό όχι μόνο δεν δίνεται αμοιβή, αλλά δίνεται και τιμωρία.
Και δεν υπάρχει μεγαλύτερη παρακίνηση για την εκτέλεση εναρέτων έργων, όσο η ενθύμιση των αμαρτημάτων μας.
Δικό μας κανένα άλλο έργο δεν υπάρχει, παρά το πως θα προσθέσουμε πλούτο στην ψυχή μας.
Το να πράττει κανείς έργα αισχρά, είναι φοβερό! Το να ντρέπεται όταν τα πράττει, είναι φοβερό κατά το ήμισυ! Αλλά το να υπερηφανεύεται κανείς για τα αισχρά του έργα, αυτό είναι υπερβολική αναισθησία.
Τα καλά μας έργα είναι τα μόνα, που θα μας συνοδεύσουν στην άλλη ζωή. Όποιος στερείται καλών έργων, δυνατότητα να σωθεί με άλλο τρόπο δεν έχει.
Οι άλλοι δεν προσέχουν τόσο σε όσα λέμε, αλλά εξετάζουν τις πράξεις μας και λένε: ''Εσύ πρώτα να πείσεις τον εαυτόν σου με τα λόγια σου και ύστερα να συμβουλεύεις άλλους''.
Όσα λέμε ή πράττουμε, χωρίς πρώτα να προσευχηθούμε, (αργά ή γρήγορα) ή σφαλερά ή επιβλαβή αποδεικνύονται. Γι' αυτό να κάνεις σταθερή και επίμονη δέηση για κάθε πράγμα, ώστε τίποτε να μην κάνεις, χωρίς την βοήθεια του Θεού.
Σε κάθε προσπάθειά σου βάλε για αρχή τον Θεό, που είναι η αρχή κάθε αγαθού, για να γίνει κατά Θεόν εκείνο που αποφάσισες να κάνεις.
Όταν κάνεις κάποια καλή πράξη, να θυμηθείς τα λόγια του Κυρίου: Χωρίς Εμένα, δεν μπορείτε να κάνετε τίποτε.
Εκείνος που θέλει να κάνει κάτι και δεν μπορεί να το κάνει, είναι σαν να το έκανε, απέναντι στον καρδιογνώστη Θεό. Αυτό ισχύει και για τα καλά και για τα κακά.
Όσοι αξιωθήκαμε και βαπτισθήκαμε, τα καλά έργα δεν τα προσφέρουμε στο Θεό για να λάβουμε ανταπόδοση γι' αυτά, αλλά για να φυλάξουμε την καθαρότητα του αγίου Βαπτίσματος.
Υπάρχει πράξη που φαίνεται καλή, αλλά ο σκοπός εκείνου που την κάνει, δεν είναι καλός. Υπάρχει και άλλη πράξη, που φαίνεται κακή, αλλά ο σκοπός εκείνου που την κάνει, είναι καλός. Και αυτό συμβαίνει όχι μόνο σε έργα, αλλά και σε λόγια. Αυτή η αντίθεση, άλλοτε οφείλεται σε απειρία ή άγνοια, άλλοτε σε πονηρή πρόθεση και άλλοτε σε ευσεβή σκοπό. Ο Θεός τις πράξεις μας τις κρίνει, ανάλογα με τις προθέσεις μας. Γιατί λέει η Γραφή: "Δώη σοι Κύριος κατά την καρδίαν σον" (Ψαλμ. 19,5). Υπάρχει άνθρωπος, ο όποιος φανερά εκτελεί Θεϊκή εντολή, ενώ δουλεύει σε πάθος και με τους πονηρούς λογισμούς καταστρέφει την αγαθή πράξη.
Με τίποτε άλλο δεν εξομοιώνεται ο άνθρωπος με το Θεό τόσο, όσο με το να ευεργετεί. Μπορείς να γίνεις ''θεός'', χωρίς να κοπιάσεις καθόλου. Μην χάσεις την ευκαιρία της θεώσεως...!
Αν κάνεις ένα καλό έργο αρετής και δεν αισθανθείς τη γεύση ότι σε βοηθάει πνευματικά, μην θαυμάσεις. Γιατί, μέχρι να ταπεινωθεί ο άνθρωπος, δεν απολαμβάνει το μισθό της εργασίας του. Η αμοιβή πάλι, δεν δίνεται για τον κόπο της εργασίας, αλλά για την ταπείνωση που συνοδεύει την εργασία. Όποιος περιφρονεί την ταπείνωση χάνει την αμοιβή της εργασίας του. Όποιος προλάβει και πάρει από το Θεό την αμοιβή της ταπεινής του καρδιάς, ή και των ταπεινών του έργων, αυτός είναι ανώτερος από τον εργαζόμενο την απλή αρετή. Σην αρετή ακολουθεί η λύπη και ο κόπος και από τη λύπη γεννιέται η ταπείνωση, και στον ταπεινό δίνεται η Χάρη του Θεού. Δηλαδή, η ανταπόδοση της Θείας Χάρης δεν δίνεται για την απλή αρετή, ούτε για τον κόπο που τη συνοδεύει, αλλά για την ταπείνωση που γεννιέται απ' αυτά. Και αν λείψει η ταπείνωση, τα ενάρετα έργα και ο κόπος τους, γίνονται μάταια.
Η ταπείνωση και χωρίς έργα συγχωρεί πολλά αμαρτήματα. Τα έργα όμως, χωρίς την ταπείνωση, όχι μόνο ανώφελα είναι, αλλά προκαλούν και πολλά κακά.
Σε όλα σου τα έργα, ας προηγηθεί η σωφροσύνη του σώματός σου και η καθαρότητα της συνείδησής σου· διότι χωρίς αυτά τα δύο, κάθε άλλη αρετή, θεωρείται μάταια για τον Θεό. Να γνωρίζεις, ότι κάθε έργο που κάνεις χωρίς σκέψη και εξέταση, υπάρχει μάταιο· καθώς ο Θεός υπολογίζει την αρετή με την διάκριση και όχι με την αδιάκριτη ενέργεια.
Και αυτές οι καλές πράξεις ακόμη, πολλές φορές γίνονται από κενοδοξία, η οποία κρίνεται από το Θεό όπως και η κλοπή, η αδικία και τα άλλα αμαρτήματα. Γιατί λέει η Γραφή «ο Θεός διασκόρπισε οστά ανθρωπαρέσκων»· ώστε και με τις καλές πράξεις επιδιώκει ο εχθρός να υπηρετείται και να λατρεύεται.
/
6

Βλέπετε 1 - 33 από τα 175 αποτελέσματα