Περί...

Loading...
Περί Ελεημοσύνης
Κοινοποίηση
Η προσευχή, το κομποσχοίνι, η ελεημοσύνη νικά το Έλεος του Θεού. Καμιά αμαρτία δεν είναι μεγαλύτερη, από το Έλεος του Θεού.
Με τίποτε άλλο δεν εξομοιώνεται ο άνθρωπος με το Θεό τόσο, όσο με το να ευεργετεί. Μπορείς να γίνεις ''θεός'', χωρίς να κοπιάσεις καθόλου. Μην χάσεις την ευκαιρία της θεώσεως...!
Όσα και αν προσφέρεις, εκείνα που σου μένουν είναι πάντα περισσότερα. Διότι δεν θα δώσεις τίποτα δικό σου, αφού όλα τα έχεις πάρει από το Θεό.
Χωρίς την ελεημοσύνη, δεν παράγει καρπούς η ψυχή. Όλα, χωρίς αυτήν, είναι ακάθαρτα και ανώφελα! Μ' αυτήν, μπορούμε να εξισωθούμε με τον Θεό, ελεώντας και βοηθώντας. Όταν λοιπόν δεν έχουμε αυτήν, στερούμαστε τα πάντα. Δεν είπε ο Κύριος, εάν πιστεύσετε ή εάν μείνετε παρθένοι, θα γίνετε όμοιοι με τον Πατέρα σας. Αλλά τι; 'Να γίνετε οικτίρμονες, όπως ο Πατέρας σας στον ουρανό' (Λουκ. 6,36). Διότι 'ελεημοσύνη θέλω και όχι θυσία (Ματθ. 9,13).
Μην τεντώνεις τα χέρια σου στον ουρανό, αλλά στα χέρια των φτωχών. Αν εκτείνεις τα χέρια σου στα χέρια των φτωχών, πιάστηκες από το χέρι του Θεού.
Δώσε κάτι, έστω και ελάχιστο, σ΄ εκείνον που έχει ανάγκη. Αντί για μεγάλη προσφορά, δώσε την προθυμία σου. Και αν δεν έχεις τίποτα, δάκρυσε.
Η ευεργεσία είναι πιο πολύτιμη από την αρρώστια και είναι πιο σημαντική η ελεημοσύνη από το κέρδος. Η ελεημοσύνη, ομορφαίνει, χρωματίζει και λεπταίνει την ψυχή. Ευεργετώντας, πίστευε ότι μιμείσαι τον Θεό.
Εκείνος που έδωσε ελεημοσύνη σε 100 ανθρώπους και μπορούσε να δώσει και σε άλλους, και να ξεδιψάσει και να θρέψει πολλούς που τον παρακαλούσαν και φώναζαν και ωστόσο τους έδιωξε, θα κριθεί από το Χριστό ότι δεν έθρεψε Αυτόν τον ίδιο. Γιατί και σ' όλους εκείνους βρίσκεται Αυτός, που τρέφεται από μας στο πρόσωπο του κάθε ανθρώπου.
Ο ελεήμων άνθρωπος είναι κάτι πολύτιμο. Η χάρη της ελεημοσύνης είναι πιο μεγάλη, από τη χάρη των νεκραναστάσεων. Γιατί είναι πολύ μεγαλύτερο το να τρέφεις το Χριστό στο πρόσωπο του κάθε πεινασμένου, από το να ανασταίνεις τους νεκρούς, με την επίκληση του ονόματος του Ιησού. Στην πρώτη περίπτωση, εσύ ευεργετείς τον Χριστό και ο Θεός σε οφείλει, ενώ στην δεύτερη, ο Χριστός ευεργετεί εσένα, προκειμένου να κάνεις το θαύμα και εσύ οφείλεις τον Θεό.
Η ελεημοσύνη είναι η βασίλισσα των αρετών. Όμως η ελεημοσύνη χωρίς μετάνοια είναι νεκρή.
Δεν σε κάνει πλούσιο, ούτε το χρυσάφι, ούτε τα ρούχα, ούτε τα χρήματα, αλλά η ελεημοσύνη. Γιατί πλούσιος δεν είναι εκείνος που έχει πολλά, αλλά εκείνος που δίνει πολλά.
Εάν η ελεημοσύνη που έδωσε κάποιος πλούσιος, δεν ήταν ανάλογη με τον πλούτο του, δεν θα ξεφύγει από την κόλαση.
Ο κάθε άνθρωπος, μόλις εισπράξει χρήματα από τους κόπους του, πρέπει να αρχίζει την προσφορά προς τον Θεό, με το να ξεχωρίζει για τους φτωχούς, το ένα δέκατο. Δεν εμποδίζεται να δίνει παραπάνω, ποτέ όμως λιγότερα.
Με τέτοιο τρόπο να δίνετε, σαν να πρόκειται να τα πάρετε εσείς οι ίδιοι. Αυτός που κάνει πραγματική ελεημοσύνη, νιώθει ότι παίρνει και όχι ότι δίνει. Γιατί αν θεωρείς ότι δίνεις μάλλον παρά παίρνεις, καλύτερα να μην δίνεις.
Όπως ακριβώς στις περιπτώσεις των οιδιμάτων και των πληγών, από τα οποία τρέχουν πύον, αν δεν σταματήσει κανείς προηγουμένως το πύον που τρέχει και ερεθίζει το τραύμα, όσα φάρμακα και αν θέσει, όλα τα κάνει μάταια, εφόσον δεν σταμάτησε η πληγή του κακού, έτσι και εμείς αν δεν σταματήσουμε το χέρι της πλεονεξίας και δεν σταματήσουμε την πληθώρα των κακών, ακόμη και αν δώσουμε ελεημοσύνη, όλα τα κάνουμε άδικα. Μάλιστα χειροτερεύουμε την κατάσταση... Ας παύσουμε λοιπόν να αρπάζουμε και τότε ας ελεήσουμε.
Τί φοβάσαι; Μην σου τελειώσουν τα χρήματα, εάν δώσεις ελεημοσύνη; Αντίθετα δώσε ελεημοσύνη και τότε δεν θα τελειώσουν. Και το πιο σπουδαίο, ότι όχι μόνο δεν θα τελειώσουν, αλλά θα πάρετε και περισσότερη προσθήκη, διότι προστίθενται και τα αγαθά στους ουρανούς. Μάλιστα με την ελεημοσύνη ενισχύεται και η προσευχή και η νηστεία και κάθε άλλη αρετή...!
Εσύ, αν πρόκειται να σπείρεις γόνιμο και παχύ χωράφι, που μπορεί να φιλοξενήσει πολύ σπόρο, θα διέθετες όσα είχες και θα δανειζόσουν και από άλλους, γιατί θα έκρινες σαν ζημιά στη περίπτωση αυτή την οικονομία. Όταν όμως πρόκειται να σπείρεις τον ουρανό, που δεν επηρεάζεται από τις ανώμαλες καιρικές συνθήκες και που είναι σίγουρο, ότι θα σου επιστρέψει πολύ περισσότερα από όσα θα σπείρεις, διστάζεις και οπισθοχωρείς και δεν σκέπτεσαι, ότι μπορεί να ζημιωθείς με την οικονομία και να κερδίσεις με τη σπατάλη! Ποιά συγγνώμη θα βρεις, όταν σπέρνοντας στη γη, ελπίζεις και το κάνεις αυτό με προθυμία, ενώ όταν πρόκειται να σπείρεις στο χέρι του Θεού, διστάζεις και αδιαφορείς; Γιατί αν η γη σου επιστρέφει όσα έσπειρες, πολύ περισσότερο το χέρι του Θεού θα σου επιστρέψει πολύ άφθονα, εκείνα που θα δεχθεί. Σκόρπισε, λοιπόν, για να μην ζημιωθείς. Μην κάνεις οικονομία, για να κάνεις οικονομία. Δώσε, για να κρατήσεις. Ξόδεψε, για να κερδίσεις. Και αν χρειαστείς να τα φυλάξεις, μην τα φυλάξεις εσύ. Διότι θα τα χάσεις, οπωσδήποτε. Να τα εμπιστευθείς στον Θεό. Διότι από εκείνον, δεν θα τα κλέψει κανένας. Μην τα διαχειρίζεσαι εσύ. Διότι δεν γνωρίζεις να κερδίζεις. Δάνεισέ τα σ' εκείνον, που δίνει τόκο μεγαλύτερο από το κεφάλαιο....!!!
Η ελεημοσύνη δεν συνίσταται απλώς στο να δίνεις χρήματα, αλλά στο να δίνεις, να βοηθάς και να συμπαραστέκεσαι με το Χριστιανικό αίσθημα της φιλανθρωπίας.
Δεν έλαβες εντολή να κατηγορείς τον τεμπέλη, ούτε να ελέγχεις την κακία και να ονειδίζεις την οκνηρία, αλλά να ανακουφίζεις την φτωχεία, να ιατρεύεις την συμφορά, να απλώνεις το χέρι σου και να σηκώνεις εκείνους που έπεσαν.
''Όποιος θα κάνει αυτό σε έναν από τους ασήμαντους αυτούς, σε Εμένα το έκανε'' (Ματθ. 25,40). Εάν ο βασιλιάς προσκαλούσε κάποιον σε δείπνο και ενώ ήταν παρόντες οι υπηρέτες του, έλεγε προς αυτούς: ''Να ευχαριστείτε αυτόν πολύ, αντί για μένα, γιατί αυτός, όταν ήμουν φτωχός με διέθρεψε και με φιλοξένησε, αυτός με έκανε πολλές ευεργεσίες σε στιγμές θλίψεως'', πώς δεν θα ξόδευε ο κάθε υπηρέτης όλα τα χρήματά του, για εκείνον, για τον οποίον ο βασιλιάς ένιωσε τόση ευχαρίστηση; Εάν στην περίπτωση του βασιλιά, που είναι άνθρωπος, το πράγμα έχει τόση τιμή, σκέψου πόση περισσότερη τιμή θα έχει εκείνος κατά την μέλλουσα κρίση, από τον Χριστό, για εκείνες του τις ελεημοσύνες και ευεργεσίες...
Οι κακοί έχουν εχθρούς, ακόμα και εκείνους που δεν αδικήθηκαν. Ενώ οι ελεήμονες, έχουν φίλους ακόμη και αυτούς που δεν ευεργετήθηκαν.
Την ελεημοσύνη δεν την έβαλε ο Θεός στη ζωή μας για χάρη εκείνων που λαμβάνουν, αλλά για χάρη εκείνων που δίνουν. Για την αγάπη έχει νομοθετηθεί από το Θεό η ελεημοσύνη. Γιατί βέβαια, θα μπορούσε ο Θεός να θρέψεις όλους τους φτωχούς, χωρίς την ελεημοσύνη μας, ωστόσο για να μας συνδέσει στην αγάπη και να καιγόμαστε από τη φωτιά της αγάπης, που μας ζεσταίνει τις ψυχές και μεταξύ μας, μας διέταξε να τρέφουμε τους άλλους.
Το νερό έχει την ιδιότητα, να ξεπλένει την βρωμιά από το σώμα, ενώ η ελεημοσύνη έχει την ιδιότητα, να καταστρέφει την ''κοπριά'' της ψυχής.
Εάν ο Κάϊν, ο οποίος προσέφερε στον Θεό, τα δεύτερα εκ των εισοδημάτων του και μάλιστα χωρίς να αδικήσει άλλον, τιμωρήθηκε αυστηρότατα, όταν εμείς προσφέρουμε, από εκείνα που αποκτήσαμε με αρπαγές και πλεονεξίες, δεν θα πάθουμε χειρότερα; Διότι προσβάλλεις τον Κύριο, προσφέροντάς Τον ακάθαρτα δώρα. Γι' αυτό είναι προτιμότερο να πεθάνει ο Κύριος της πείνας, παρά να Τον τρέφεις (μέσω των ανθρώπων) με τέτοια τροφή. Είναι προτιμότερο να μην δώσεις τίποτα και να μην κάνεις ελεημοσύνη, από το να κάνεις ελεημοσύνη με κλεμμένα.
Όταν κανείς προσφέρει αναγκαστικά, όταν προσφέρει από αδικία, όταν προσφέρει αποβλέποντας στη ματαιοδοξία, καταστρέφεται ο καρπός.
Σωστά λέει η Αγία Γραφή: ''Να μην ξέρει το αριστερό σου χέρι, τι κάνει το δεξί'' (Ματθ. 6,3). Δηλαδή και αν ακόμα έχουμε πολύ συγγενικό μας πρόσωπο, να μην σπεύδουμε να του δείξουμε την ελεημοσύνη μας, εκτός αν είναι ανάγκη. Διότι πολλά κακά προξενεί κάτι τέτοιο: οδηγεί στην κενοδοξία. Γίνεται πολλές φορές εμπόδιο σωτηρίας.
Όταν κάνεις ελεημοσύνη, όχι να επιδειχτείς στους ανθρώπους, ακόμα και αν η ολόκληρη οικουμένη το γνωρίζει, είναι σαν να μην το γνωρίζει κανείς, επειδή δεν έκανες την ελεημοσύνη σου γι' αυτόν τον σκοπό. Διότι δεν είπε ο Θεός δια του ιερού Ευαγγελίου απλώς, μην κάνετε την ελεημοσύνη σας μπροστά στους ανθρώπους, αλλά πρόσθεσε και κάτι ακόμα: ''Προς το θεαθήναι αυτοίς'' (Ματθ. 7,1), για να κάνετε επίδειξη αυτούς.
Κάνε κρυφά την ελεημοσύνη σου. Να το ξέρει μόνο αυτός που ελεείται. Αν είναι δυνατόν, ούτε αυτός... Διότι ο Θεός δεν αφήνει τελικά να κρυφτεί το αγαθό. Αν εσύ το κρύψεις, ο Θεός θα το φανερώσει. Και τότε το θαύμα θα είναι μεγαλύτερο, όπως και το κέρδος.
Δεν λιώνει τόσο εύκολα ο ήλιος το χιόνι, όσο λιώνει η ελεημοσύνη τις αμαρτίες μας, σαν πέσει πάνω τους. Και δεν μπορεί το νερό να καθαρίσει τόσο καλά τις κηλίδες του ακάθαρτου σώματος, όσο μπορεί η δύναμη της ελεημοσύνης να ξεπλύνει της ρύπανση της ψυχής μας.
Ο Θεός επέτρεψε να έχεις περισσότερα χρήματα, όχι για να τα ξοδέψεις στην πορνεία, στην μέθη, στην πολυφαγία, στην πολυτέλεια των ενδυμάτων, ή σε άλλη βλακεία, αλλά για να τα μοιράσεις σ' αυτούς που τα έχουν ανάγκη.
Ποιός είναι τόσο άθλιος, ο οποίος να μην θέλει να απολαμβάνει τα χρήματά του διαπαντός; Ας τον μετακομίσουμε λοιπόν τον πλούτο μας και ας τον μεταφέρουμε εκεί. Δεν θα μας χρειαστούν ούτε όνοι, ούτε καμήλες, ούτε οχήματα, ούτε πλοία γι' αυτήν την μεταφορά. Γιατί και από αυτήν την δυσκολία μας απάλλαξε ο Θεός. Μας χρειάζονται μόνο φτωχοί, χωλοί, ανάπηροι και άρρωστοι. Σ' αυτούς έχει ανατεθεί η μεταφορά αυτή. Αυτοί στέλνουν τα χρήματά μας στον ουρανό. Αυτοί εισάγουν τους κυρίους αυτών των χρημάτων, στην κληρονομιά των αιωνίων αγαθών...
Η ελεημοσύνη δεν μας δίνει μόνο τη Βασιλεία των Ουρανών, αλλά και την ασφάλεια και τον πλούτο στην παρούσα ζωή. Ποιός τα λέει αυτά; Ο ίδιος ο Κύριος, γιατί λέει, ότι όποιος έδωσε τα υπάρχοντά του στους φτωχούς, αυτός θα πάρει 100 φορές περισσότερα στη ζωή αυτή και θα κληρονομήσει την αιώνια ζωή. Ας φέρουμε λοιπόν καθημερινά τον καρπό της ελεημοσύνης, για να μας έρχονται ευνοϊκά τα παρόντα πράγματα και για να πετύχουμε την μέλλουσα ζωή.
/
9

Βλέπετε 1 - 33 από τα 293 αποτελέσματα